De Ghibli, voorgesteld op het salon van Sjanghai, is Maserati’s alternatief voor het helse trio Audi A6, BMW 5-Serie en Mercedes E-Klasse. Hij is compacter dan de Quattroporte en heeft een nog sportievere filosofie. Maar om kans te maken op de Europese markt brengt het merk met de drietand ook een dieselversie. Tijd om te breken met de oude tradities.
Benzine
Voor we zaken aankaarten die misschien ophef veroorzaken, staan we even stil bij de benzinemotoren. Maserati biedt de keuze tussen twee drieliter V6 turbo’s die 330 of 410 pk ontwikkelen. De tijd van de atmosferische motoren die alleen bij hoge toeren tot uiting kwamen, is voorbij. De koppelwaarden (500 en 550 Nm) worden al bij 1.750 tr/min gehaald.
Als alternatief voor de klassieke achterwielaandrijving biedt Maserati Q4-vierwielaandrijving. In het beste geval haalt de Ghibli S (410 pk) 100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 285 km/u.
Diesel
Ook de dieselmotor is een drieliter V6, goed voor 275 paarden en een verwoestend koppel van 600 Nm. 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 6,3 seconden en het gemiddelde verbruik ligt onder 6 l/100 km, met een CO2-uitstoot van minder dan 160 g/km.
Maserati-klanten houden in het algemeen wel van muziek, vandaar dat heel wat zorg werd besteed aan de klank van de dieselmotor. Zo ontwikkelde de constructeur Maserati Active Sound, een systeem met twee sound actuators gelegen bij de uitlaatpijpen om de meest elegante noten te produceren naargelang de omstandigheden. Eén druk op de sportknop en er weerklinkt nog meer resonantie.