1. Ford Focus ST diesel

201905031506541.jpg

Ondanks de groeiende afkeer voor stookolie als brandstof heeft Ford toch beslist om zijn sportieve Focus nog eens als diesel aan te bieden. Deze nieuwe Focus ST diesel wordt aangedreven door een 2.0-viercilinderdiesel van 190 pk en een koppel van 400 Nm.

2. Alfa Romeo Giulia Veloce

201905031506532.jpg

Voor de lancering van zijn nieuwe Giulia heeft Alfa Romeo een nieuwe 2.2-dieselmotor ontwikkeld. En toen het tijd was om een minder scherpe versie te ontwikkelen van de vurige Giulia Quadrifoglio dachten de Italiaanse ingenieurs aan dit nieuwe blok. Onder de motorkap van de Veloce schopt hij het tot 210 pk en, vooral, 470 Nm aan koppel.

3. BMW MPerformance 550d xDrive

201905031506533.jpg

In de oorlog van de dikke dieselmotoren die overlopen van het koppel slaat BMW absoluut geen modderfiguur. De zes-in-lijn van de 5-Reeks met MPerformance-logo gebruikt hier 4 turbo’s. Dat geeft hem voldoende adem om het tot 400 pk en 760 Nm te schoppen. Gelukkig is xDrive-vierwielaandrijving standaard om te helpen om al dat geweld op het asfalt over te brengen.

4. Volkswagen Golf GTD

201905031506534.jpg

Hoe zouden we de auto kunnen vergeten waarmee de trend van de sportieve diesel ooit is begonnen? De zevende generatie van de VW Golf – en de zesde generatie van de GTD – gebruikt nog steeds een 2.0-viercilinder. Die ontwikkelt 184 pk en 380 Nm aan koppel. Maar uiteraard zijn op deze dieselversie ook het sportieve onderstel van de GTI-versie en de legendarische sportstoelen met ruitjeslogo aanwezig.

5. Alpina XD3

201905031506535.jpg

Alpina is gekend als een verbeteraar van allerlei BMW-modellen. Maar de Duitse firma beperkt zich niet tot de Beierse benzinemotoren – en trouwens ook niet tot berlines. Onder de motorkap van deze X3 van Alpina (XD3) ligt de zescilinderdiesel van BMW in een versie met vier turbo’s. Die schopt het hier tot 388 pk en 770 Nm koppel.