Vlaanderen heeft op een bepaald moment ernstig nagedacht over de invoering van een intelligente kilometerheffing. Voormalige Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) had daarvoor een studie besteld en die bleek veel argumenten in het voordeel van zo’n kilometerheffing te bevatten. Weyts’ eigen partijvoorzitter Bart De Wever zei zelf in 2018 al: “We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair”. Maar vlak voor de verkiezingen van 2019 maakte de partij een bocht en besliste ze het rekeningrijden te laten vallen omdat er geen “draagvlak” voor zou bestaan.

Brussel

Een paar weken geleden echter stelde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn vernieuwde autofiscaliteit voor, die wel gebaseerd is op een intelligente kilometerheffing. Brusselaars worden vrijgesteld van de BIV en de verkeersbelasting ter compensatie van deze heffing, maar pendelaars uit Vlaanderen Wallonië moeten in hun gewest die belastingen wel blijven betalen én ze krijgen daarnaast ook nog eens de Brusselse kilometerheffing voorgeschoteld. Dus rijst in Vlaanderen nu weer de vraag of niet voor een vergelijkbare formule moet worden gekozen om deze dubbele belasting voor pendelaars te vermijden.

2025

Alleen staat zo’n hervorming van de autofiscaliteit niet in het regeerakkoord van de huidige legislatuur. Dat maakt de kans dat ze er nog onder deze Vlaamse regering komt, zeer klein. Toch is ook de huidige Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Opel Vld) voorstander van rekeningrijden. Zij zou het graag na de volgende Vlaamse verkiezingen in 2025 in het regeerakkoord opgenomen zien. En zo lijkt de voorspelling van Bart De Wever uit 2018 toch nog uit te komen…