Heel recent nog stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) voor om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in het Vlaamse Gewest te verbieden vanaf 2027. Drie jaar later, in 2030 zou tweedehandsauto’s hetzelfde lot te beurt vallen.
Ondertussen is het voorstel van Peeters door de Vlaamse regering aangenomen, maar wel met een paar aanpassingen. Het einde van de nieuwe auto’s met verbrandingsmotor is met twee jaar opgeschoven naar 2029 en van een verbod op tweedehandswagens op fossiele brandstoffen (inclusief hybrides) is voorlopig geen sprake meer. Bovendien houdt de Vlaamse regering nog een slag om de arm: als de catalogusprijs van nieuwe elektrische auto’s tegen dan nog niet voldoende gedaald is, dan kan het geplande einde worden uitgesteld.
Febiac heeft al bezorgd gereageerd en vraagt zich luidop af of Vlaanderen tegen dan wel voldoende laadpunten zal hebben voor al die wagens, en of ons stroomnet die grote vraag aan zal kunnen. Netbeheerder Fluvius neemt die laatste bezorgdheid weg: “wij zijn klaar voor 1 miljoen elektrische auto’s”. Maar volgens berekeningen moeten er tegen 2029 nog 150.000 laadpunten bijkomen om al die stekkerwagens te kunnen opladen. Als je weet dat Brussel trots is omdat het in 2022 ‘liefst’ 250 nieuwe laadpalen wil plaatsen, dan is het duidelijk dat er nog werk aan de winkel is…