De Manufaktur stond in het stadscentrum van Dresden, had glazen muren en vloeren uit hout, en een revolutionaire “CarGoTram” die de verschillende onderdelen van de toeleveranciers naar de fabriek transporteerde. De site had ook een restaurant, en omdat ze niet op volle toeren kon draaien, was het ook een cultureel centrum voor opera’s en ceremonieën.
Nu de Volkswagen Phaeton in maart uit productie ging wegens tegenvallende verkoopcijfers, leek de toekomst van de fabriek onzeker. Maar in Los Angeles werd aangekondigd dat de “glazen fabriek” (“Gläserne Manufaktur”) gered zou worden. Volkswagen zou zijn elektrische Golf immers in Dresden willen produceren, waar hij een sterkere batterij zou krijgen, voor een rijbereik van 200 km vergeleken met 133 voordien.
Net als in Wolfsburg is er in Dresden een stockageruimte waar robots elk voertuig kunnen stockeren afhankelijk van zijn leverdatum. De spectaculaire fabriek zal dus bewaard blijven, hoewel alles op een sluiting leek te wijzen. De e-Golf zal dus de geflopte Phaeton moeten doen vergeten…