De cijfers spreken voor zich: in 2006 waren er 20.000 compacte SUV’s in België. Tien jaar later zijn dat er drie keer zo veel! Ook het aanbod is veel groter geworden: van 22 modellen in 2006 tot 80 modellen in 2015. De SUV dringt – meer dan de monovolume voordien – overal door. Van de Fiat Panda Cross tot de Bentley Bentayga: er zijn er voor alle smaken en budgetten…

Onbekende namen…

Ook heel wat prestigeconstructeurs wagen de grote sprong. Jammer voor de puristen… Porsche zette de eerste stap in het onbekende met de Cayenne. Bentley volgde met zijn Bentayga, net als Maserati met de Levante en Jaguar met de F-Pace. Ook Aston Martin, Lamborghini en zelfs Rolls-Royce overwegen de productie van een SUV… Alleen Ferrari blijft zich, net als een klein Gallisch dorpje, verzetten. Maar voor hoe lang nog?

Sportief?

De trend lijkt paradoxaal in deze ecologische tijden. De zware en stevige SUV’s weten de gefortuneerdere klanten te overtuigen, maar niet degenen die begaan zijn met het ecologische lot van onze planeet. Temeer omdat heel wat constructeurs er nog een schepje bovenop doen met sportversies van hun modellen, met vermogens die weinig in balans zijn met hun hoger zwaartepunt. 500 pk? Dat is soms het minimum. Als de klanten het kopen, is er geen reden om te stoppen met dit lucratieve segment. Of met het betalen van dure brandstofrekeningen…

Of groen?

Om een geweten te kopen, doen deze kolossale voertuigen vaak een beroep op hybridetechnologie: Audi, Mercedes, BMW en Volvo bieden onder meer gigantische SUV’s aan met een beperkt verbruik. Dankzij het fiscale voordeel zijn ze bij ons een ongekend succes. Maar worden ze vaak opgeladen? Dat is namelijk dé voorwaarde voor een mussendorst. Als dat niet zo is, krijg je het tegengestelde effect: de verbrandingsmotor moet dan immers niet alleen het voertuig en de inzittenden voortbewegen, maar ook de zware lege batterijen…

Qua volledig elektrische SUV’s is het aanbod veel beperkter: naast de Tesla Model X en de Kia Soul EV is het aanbod quasi onbestaande. Maar dat zou ook moeten veranderen: Audi, Jaguar, BMW en Mercedes kondigden 100% elektrische grote modellen aan. Zullen ze hetzelfde succes kennen als hun equivalenten met verbrandingsmotor? Dat zal ook – en vooral – afhangen van de investeringen van de overheid op fiscaal en infrastructuurvlak.

Los Angeles

In de Verenigde Staten werd de beweging al in de jaren 60 ingezet. De nichemarkt van toen is nu een dominant segment geworden. Het meest recente salon van Los Angeles bewijst het: de echte grote nieuwigheden waren bijna uitsluitend SUV’s: Alfa Romeo Stelvio, Mini Countryman, Jeep Compass, Mazda CX-5, Jaguar i-Pace,…

De toekomst?

Volgens sommige studies zou een auto op twee in de toekomst een SUV kunnen zijn. Die pronostiek moet met een korrel zout worden genomen: twintig jaar geleden werd er een roemrijke toekomst voor de monovolume voorspeld. Vandaag steekt zelfs de Renault Espace in een SUV-jasje…