De Golf GTD is terug ! Met zijn GTI-look koppelt hij prestaties en de dorst van een kameel aan elkaar. Motorkap, lichten en front zijn identiek aan die van de GTI en enkel de rode streep wordt door een chromen strip vervangen. Achteraan accentueert een diffuser de sportiviteit terwijl twee chromen uitlaten het geheel afronden. Het sport-chassis krijgt overigens 17 duims-velgen mee.
1.000 kilometers
Met de 2.0 TDI met common-rail van 170 pk en 350 Nm en een manuele 6-bak wordt de GTD 222 km/u snel terwijl de sprint van 0 tot 100 8,7 seconden moet duren. Wanneer je voor de DSG opteert ligt de topsnelheid 2 km/u lager en verbruikt de GTD 0,3 liter meer (5,6 ipv 5,3) maar behoudt je de uitstekende acceleraties. VW claimt een uitstoot van 139 en 147 (DSG) gr CO2 per km.
Bestudeerde motorsound
Vergeet de tijd van de klepperende en vibrerende diesels ! Voorzien van een common-rail toont de TDI zich heel wat discreter als zijn voorganger met pompinjectoren. Bovendien heeft VW de motor van een elektromagnetische generator voorzien waardoor de mechaniek bij lage toeren zelfs sportief klinkt
Uitrusting
Sportzetels en een sportstuur met drie spaken mogen op deze auto niet ontbreken. Het stuur, de handrem en de versnellingsmof worden in leder uitgevoerd dat in tegenstelling met het rood van de GTI met grijze stippels wordt opgesmukt. VW monteert 7 airbags (inclusief een exemplaar voor de knieën van de bestuurder), automatische airco, ESP, het winter-pack en een uitstekende radio.