Koppig zijn kan soms fataal worden. De vorige VW-baas wou geen ‘hoge wagens’ in het VW-gamma. Geen monovolumes ! Sindsdien wordt dit segment gedomineerd door de andere merken. Om nu ten strijde te trekken met gelijke wapens, heeft VW vooreerst de Sharan uitgebracht, nadien de Touran en nu dus de Golf Plus. De verschillen tussen de twee Golf-versies is vooral te zien aan het koetswerk en de hoogte van de wagens (9,5 cm meer). De Golf Plus krijgt tevens een nieuw dashboard. Op vlak van mechanica is het een echte Golf, hefzelfde platform, dezelfde lengte en dezelfde wielbasis. Compacte Monovolume Om een echte compacte monovolume te worden, krijgt de bestuurder van een Golf Plus een hogere zitpositie ... van 54 mm. De moduleerbaarheid wordt tevens naar voor gebracht met een achterzetel die verschuifbaar is over 160 mm. De vijfde plaats kan een tafeltje met bekerhouders worden of een armleuning, afhankelijk van de voorkeur. Volkswagen kondigt tevens aan dat deze wagen zal beschikken over 43 opbergfaciliteiten of mogelijkheden om vast te hechten. De koffer evolueert van 395 liter naar 505 liter, en zelfs 1450 liter als we de achterbank helemaal neerklappen. De laadvloer is eveneens regelbaar in de hoogte. Motorisaties Geen verrassingen op het vlak van motorisatie. Benzine- en dieselmotoren die we al terugvinden in de Touran en de Golf berline. De catalogus zal dus een keuze bieden uit de 1.4 benzine van 75 pk, de 1.6 van 102 pk, de 1.6 FSI van 115 pk, de 2.0 FSI van 150 pk; de 1.9 TDI van 105 pk en de TDI 140 pk (136 pk in België) en nadien volgt dan ongetwijfeld de 1.9 TDI van 90 pk. De twee krachtigste TDI motorblokken zullen bovendien kunnen gekoppeld worden aan de voortreffelijke versnellingsbak met dubbele koppeling DSG. De aangekondigde prijzen, voor Duitsland, beginnen bij 16.740 euro, of 720 euro meer dan de “klassieke” Golf. De commercialisatie start begin 2005 en het model zal zeker de nodige aandacht krijgen op de VW-stand tijdens het salon in januari.