Veel Volkswagen Golf-modellen zijn inmiddels echte klassiekers geworden. Op oldtimerevenementen kom je er ongetwijfeld meerdere tegen! Toch zijn er nog enkele varianten die (voorlopig) onder de radar blijven. Tijd om ze in de schijnwerpers te zetten, want hun waarde zou de komende jaren weleens flink kunnen stijgen!

Advertentie
Advertentie

1. Volkswagen Golf 1 Cabriolet (1979-1993)

Op zoek naar een klassieke, veilige en onderhoudsvriendelijke cabriolet voor de zomer? Dan ben je zeker niet de enige! De Golf 1 Cabriolet past perfect in dat plaatje en is bovendien nog betaalbaar. Voorlopig…

Momenteel schommelen de prijzen tussen 7.000 en 10.000 euro, maar exemplaren in topstaat of een GLI met de GTI-motor (1.8 liter, 112 pk) gaan al voor een pak meer over de toonbank! De Golf 1 Cabriolet werd meer dan 14 jaar geproduceerd en is de open versie van de eerste generatie Golf. De veiligheidsbeugel, ooit bekritiseerd om esthetische redenen, draagt nu juist bij aan de retrocharme!

Advertentie
Advertentie

2. Volkswagen Golf II Rallye (1989-1991)

De Golf II Rallye is een echte zeldzaamheid! Deze exclusieve versie van de Golf II werd uitgerust met de G60-motor, een 1.8-liter viercilinder met compressor, goed voor 160 pk. Wat deze Golf extra bijzonder maakt, is dat de kracht via vierwielaandrijving wordt overgebracht, waardoor hij bijzonder efficiënt op de weg ligt.

Hij werd gebouwd voor homologatie in Groep A en valt direct op dankzij zijn verbrede wielkasten. Met slechts 5.000 geproduceerde exemplaren verwacht je astronomische prijzen, maar dat valt nog mee: vanaf 30.000 euro kun je er eentje vinden in goede staat. Gerestaureerde exemplaren kunnen wel 50.000 euro of meer kosten. Niet goedkoop, maar voor een homologatiemodel uit de jaren 80 is het nog steeds een koopje…

3. Volkswagen Golf 4 VR6 2.8 4Motion (1998-2003)

We schreven er onlangs over: de Golf 4 VR6 2.8 4Motion is een sterke investering! Deze versie werd vaak over het hoofd gezien, omdat hij tussen de iconische Golf III VR6 (die al flink in waarde is gestegen) en de Golf R32 zit.

Toch is dit een echte GT, met vierwielaandrijving en een soepele 2,8 liter-V6 met 204 pk. De verfijnde afwerking, het complete uitrustingsniveau en het karaktervolle motorgeluid maken het een perfecte daily driver – als je het “ouderwetse” brandstofverbruik erbij neemt. Voor ongeveer 8.000 euro kun je nu nog een goed exemplaar vinden… Maar waarschijnlijk niet lang meer!

Advertentie
Advertentie

4. Volkswagen Golf 5 R32 (2005-2008)

De laatste Golf met een VR6-motor, de vijfde generatie R32, is allesbehalve subtiel! De geprononceerde looks en de twee centraal geplaatste uitlaten zorgen voor een imposante uitstraling. Dit alles wordt versterkt door de mechanische roffel van de 3,2 liter-zescilinder, die 250 pk levert.

Deze Golf heeft standaard vierwielaandrijving, terwijl de DSG-versnellingsbak optioneel was. Het rijgedrag kan wat log aanvoelen, maar qua waardeontwikkeling zit het goed: momenteel is een Golf 4 R32 al evenveel of zelfs méér waard! Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat de Golf 5 R32 in waarde stijgt.

Reken op een budget van 20.000 tot 30.000 euro voor een exemplaar in goede staat. Het grootste probleem? Er een vinden die niet door tuning is verpest…

Advertentie
Advertentie

5. Volkswagen Golf GTI MK7 (2013-2020)

Nee, dit is niet de zeldzaamste, snelste of krachtigste Golf GTI. Maar volgens ons is het de beste GTI ooit! De 2.0 TSI-motor levert 220 tot 245 pk, afhankelijk van de versie. Hij kan niet tippen aan de brute elektrische hot hatches van vandaag, maar blinkt uit in balans: strak rijgedrag, een opwindend geluid, voldoende prestaties en een ongeëvenaarde veelzijdigheid.

Daarnaast is de afwerking van hoge kwaliteit, wat hem tot een zekere toekomstige klassieker maakt. Ons advies? Ga voor een Clubsport-versie (265 pk) met lage kilometerstand. Dit zal je ongeveer 30.000 euro kosten, maar als je hem goed onderhoudt, zul je daar later geen spijt van krijgen!

Goedkopere alternatieven? Een standaard 220 pk-versie kun je al vinden vanaf 15.000 euro. Een betere deal ga je niet snel vinden!