Arnaud Henckaerts

10 MRT 2022

Volkswagen ID. Buzz: eindelijk!

Eindelijk is hij er, de Volkswagen ID. Buzz: retro-modern, hip en elektrisch. Zowel als personen- als bestelwagen.

Volkswagen toonde de eerste conceptversie van de ID. Buzz en de daarvan afgeleide ID. Buzz Cargo al in 2017 (met een eerste ‘Bulli’ concept zelfs al in 2001!), maar nu is hij er eindelijk: de moderne reïncarnatie van de legendarische Volkswagen T1. Op designvlak is de autobouwer uit Wolfsburg de afgelopen 5 jaar in elk geval niet erg actief geweest, want de productieversie van de ID. Buzz lijkt als twee druppels water op het in Detroit voorgestelde concept, op de lichtblokken voor- en achteraan en wat details na. Opvallen zal hij sowieso doen in het straatbeeld!


Binnenin oogt de ID. Buzz wat minder excentriek. Het dashboard deelt heel wat elementen met de andere elektrische VW-modellen, zoals de ID.3, ID.4 en ID.5. Denk het tweekleurige interieur weg (zoals in de ID. Buzz Cargo het geval is) en je zou kunnen denken dat je met een andere VW onderweg bent. Ruim is hij wel, deze elektrische tegenhanger van de VW Multivan, of was het nu de vervanger van de Touran. Bij de lancering is de ID. Buzz er als vijfzitter met een ruime koffer (1.121 liter of 2.205 liter met de tweede zetelrij neergeklapt), later volgen ook nog een zes- en zevenzitter met een verlengde wielbasis. Heel wat van de materialen in het interieur zijn gerecycleerd, in lijn met de ‘duurzame’ missie van de elektrische ID. Buzz. Volkswagen maakt komaf met leer om gebruik te maken van niet-dierlijk alternatief. Hipster of hippie?


Elektrisch en bidirectioneel

In tegenstelling tot de originele Volkswagen T1, die de luchtgekoelde viercilinder boxer van de Kever achterin had zitten, stoot deze ID. Buzz niets uit tijdens het rijden. Hij maakt gebruik van VW’s MEB-platform, waarop alle elektrische modellen gebouwd worden. De specificaties zullen dan ook bekend in de oren klinken: zijn 150 kW (204 pk) en 310 Nm sterke elektromotor, die geïntegreerd is in de achteras, wordt gevoed door een batterijpakket met een bruikbaar vermogen van 77 kWh. Hoe ver de ID. Buzz daarmee geraakt, moet VW nog bevestigen, maar dankzij een laadvermogen tot 170 kW DC kan je hem van 5 tot 80% opladen in een half uur. AC laden gaat aan een snelheid van 11 kW.

De ID. Buzz wordt bij zijn lancering de eerste elektrische VW met bidirectioneel laden. Dat wil zeggen dat hij niet alleen geladen kan worden via het net, maar via een ook elektriciteit uit zijn batterij terug kan afgeven. Daardoor kan hij ingeschakeld worden om pieken in het elektriciteitsnet te vermijden (vehicle-to-grid), of bijvoorbeeld te dienen als mobiele thuisbatterij (vehicle-to-home), waarmee je hem overdag kan opladen via je zonnepanelen, en die stroom kan gebruiken wanneer er geen zon is. Toch een hippie? Dat bidirectioneel laden komt via over-the-air updates updates trouwens ook naar de andere ID.-modellen van VW.

Je kan de ID. Buzz vanaf mei bestellen. VW start nog voor de zomer met de bouw van het model, maar op de eerste leveringen is het bij ons wachten tot in de herfst van dit jaar.


Advertentie
Advertentie
Advertentie