202106111045031.jpg

Al meer dan 70 jaar lang rijdt de Multivan bij ons rond. En het verhaal is nog lang niet uit nu de zevende generatie er is. Die is volledig vernieuwd en is voor het eerst verkrijgbaar met een plug-inhybride aandrijflijn. Dat is mogelijk dankzij het MQB-platform. Jawel, deze dikke Bulli staat op dezelfde basis als een Golf. VW belooft trouwens dat hij ook min of meer rijdt zoals dat compacte model, onder meer door er de spitstechnologie van over te nemen. Overal staan schermen en de grote nieuwkomer kan ook zelfstandig rijden dankzij Travel Assist. Deze autonome rijfunctie van niveau 2 is beschikbaar tussen 0 en 210 km/u.

Nieuw zonder het oude te vergeten

202106111045033.jpg

Hoewel er aan de buitenkant geen twijfel over bestaat dat deze T7 helemaal nieuw is, breekt zijn stijl niet met die van zijn voorgangers. Blikvangers zijn de ledkoplampen, als optie met Matrixtechnologie, die bijna heel het radiatorrooster innemen, zoals in de jongste Caddy of Golf. Hij oogt nog steeds heel vierkant en imposant, maar de Duitse constructeur geeft de voorkeur aan de term “monolithisch”. Toch is de stroomlijn ingrijpend herwerkt zodat de Cx slechts 0,3 bedraagt, wat indrukwekkend is voor zo’n baksteen.

Gegroeid

202106111045034.jpg

Zoals alle kinderen groeit de Multivan jaar na jaar. Deze nieuwe generatie is voortaan 4.973 millimeter lang, wat 69 millimeter meer is dan de T6.1. De verlengde versie maar met identieke wielbasis meet 5.173 millimeter. Hij wordt wel 47 millimeter lager, maar VW garandeert dat dat niets afdoet aan de binnenruimte. Die is groter dan ooit, want de ruimte tussen de assen is voortaan 124 millimeter groter, terwijl hij ook 37 millimeter breder is geworden dan zijn voorganger.

Echte levensruimte

202106111045045.jpg

Net zoals de grote kofferklep openen de schuifdeuren automatisch wanneer je met je voet onder het koetswerk zwaait om zo de toegang tot het interieur te vergemakkelijken. Ook het interieur evolueert ingrijpend. Er is plaats voor tot 7 stoelen, die elk 25 procent lichter zijn geworden, waardoor de ruimte zeer moduleerbaar is. Met wat oefening moet het mogelijk zijn om alle stoelen in 11,5 seconden te verwijderen. En dan is er nog het immense optionele panoramadak, dat over de hele lengte van de wagen loopt. Een fors glasoppervlak. De bestuurder torent nog steeds boven de weg uit, maar kijkt nu wel op een volledig nieuw dashboard. Dat omvat voortaan het dubbele scherm dat we hebben leren kennen in de achtste generatie van de Golf.

Hybride en benzine, diesel laat op zich wachten

202106111045042.jpg

De Multivan komt aanvankelijk met drie motoren op de markt. Er zijn twee benzineviercilinders van 136 en 204 pk, allebei gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen. En dan is er natuurlijk de plug-inhybride. Die combineert een viercilinder van 1.395 cc met een batterij van 13 kWh voor een systeemvermogen van 218 pk en een koppel van 350 Nm. De DSG-versnellingsbak telt dan zes verhoudingen en het puur elektrische rijbereik ligt rond de 50 kilometer. Tot slot staat nog een 2.0-dieselmotor van 150 pk op het programma, maar die komt pas volgend jaar. De rest van het gamma komt al in het tweede trimester van 2021 op de markt. De prijzen zijn nog niet gekend.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: