Het is alweer een halve eeuw geleden dat de eerste Passat het levenslicht zag. Om dat te vieren, trekt Volkswagen het doek van de 9e generatie van het model als Variant. En dat is de enige versie van de Passat die nog overblijft, want de berline wordt niet meer gebouwd. De nieuwe Passat Variant is groter dan zijn voorganger, met een lengte van 4,92 m, een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,5 m. Zijn wielbasis groeit ook met een flinke 5 cm, voor een totaal van 2,84 m, wat goed nieuws moet betekenen voor de zitruimte achterin en voor de koffer. Die laatste varieert nu van 690 tot 1.920 liter met de achterbank plat.
Meest comfortabele en technologisce Volkswagen Passat ooit
Maar Volkswagen heeft natuurlijk meer gedaan dan de Passat enkel wat uitrekken. Het merk heeft hem ook comfortabeler gemaakt, vooral dankzij verbeterde zetels en een dito adaptieve ophanging. De Duitser maakt ook een technologische sprong voorwaarts. Te beginnen met de buitenkant, waar het model optioneel de nieuwste generatie van de ledmatrixkoplampen IQ.Light krijgt, een technologie die ook te vinden is op de nieuwe Touareg en Porsche Cayenne. Het interieur van de Passat is ook vooruit gegaan op digitaal vlak. De indeling is vrij vergelijkbaar met die van de ID.7, met uitzondering van het digitale instrumentenpaneel, dat hier 10,25 inch meet. Het centrale aanraakscherm is standaard 12,9 inch groot, maar kan optioneel worden uitgebreid naar 15 inch.
Toch nog benzine- en dieselmotoren
Keuze genoeg onder de motorkap van deze 9e generatie Passat, want we krijgen maar liefst 8 verschillende motorisaties voorgeschoteld! De 1,5 liter-viercilinder eTSI-benzinemotor met milde hybridisatie levert 150 pk. Ook een 2 liter-turbobenzine is beschikbaar, met een vermogen van 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). De 2 liter-TDI bestaat dan weer in 3 versies: 90 kW (122 pk), 110 kW (150 pk) of 142 kW (193 pk). Merk op dat al deze motoren standaard worden gekoppeld aan een DSG-automaat en dat de krachtigste benzine- en dieselmotor vierwielaandrijving hebben.
2 plug-inhybrides met 100 km rijbereik
Naast deze 6 verbrandingsmotoren krijgt de Passat ook twee nieuwe plug-inhybride aandrijflijnen. Ze hebben allebei dezelfde verbrandingsmotor: een 1,5 liter-benzinemotor met 4 cilinders. Die wordt gekoppeld aan een kleine of een grotere elektromotor voor een totaal van 150 kW (204 pk) en 350 Nm of 200 kW (272 pk) en 400 Nm. Ongeacht zijn vermogen, krijgt de Passat plug-in een batterij van 19,7 kWh voor een elektrisch rijbereik tot 100 km. Ook snelladen tot 50 kW DC is mogelijk om hem weer vol te laden in 25 minuten. Bij een AC-laadpaal van maximaal 11 kW duurt het in het gunstigste geval zo'n 2 uur. Deze nieuwe generatie van de Duitse reisbreak wordt gelanceerd in het eerste kwartaal van 2024 met vier uitrustingsniveaus: Passat, Business, Elegance en R-Line.