Kan U zich inbeelden aan het stuur van een Touran? Het is al niet gemakkelijk om een plaats voor zo’n wagen te vinden, laat staan het parkeren zelf. Gelukkig heeft Volkswagen daar een oplossing voor gevonden. In optie verkrijgbaar (van 350 tot 650 €, afhangend van de versie), kan U kiezen voor het Park Assist systeem, die parkeert de wagen in uw plaats. Receptoren aan de linker en rechter kant van de wagen sporen een parkeerplaats automatisch op, op voorwaarde dat niet sneller gereden wordt dan 30 km/u. Wanneer de computer een plaats gevonden heeft hoeft U enkel nog te stoppen, de achteruit in te schakelen, en de auto zorgt voor de rest, daarna is het voldoende om de eerste versnelling in te schakelen, en opnieuw draait het stuur van de Touran vanzelf. Parkeren met de Park Assist neemt ongeveer 15 seconden in beslag, en bij het eerste gebruik is het resultaat verbluffend.
Park Assist, niet echt realistisch
Er moet rekening gehouden worden met enkele factoren voor het dagelijkse gebruik van dit systeem. Dat begint bij de grootte van de beschikbare parkeerplaats, die moet minstens 70 cm groter zijn dan de lengte van de auto, zowel voor als achteraan. Iedereen weet dat in de stad zo’n plaatsen meer dan schaars zijn. Daar komt bij dat de wagens waar tussen moet geparkeerd worden, even ver van de stoep moeten staan, dit heeft als direct gevolg dat het systeem niet kan gebruikt worden bij het parkeren in een bocht. Een veelbelovend systeem, maar met mondjesmaat toepasbaar.
EOS radiatorrooster
De Touran, die sinds 2003 op de markt is, ondergaat voor deze tweede uitgave een kleine verjongingskuur. Aan de buitenkant karakteriseert die kuur zich met een nieuw radiatorrooster en koplampen afkomstig van de EOS. De achterkant blijft zo goed als onveranderd, buiten de expressievere achterlichten gerekend. Binnenin wordt nu een nieuw stuur gebruikt met drie spaken en aluminium inlegstukken.
De echte nieuwigheden zitten onder de motorkap. De uitzonderlijke 1.4 TSI benzinemotor wordt nu samen met de Touran in twee uitvoeringen aangeboden, 140 en 170 pk. Uitgerust met een compressor en turbo zijn dit ongelofelijk levendige motoren! Het interessante benzineaanbod begint bij een 1.6 liter met 102 pk. De dieselmotoren blijven overheerst door de TDI, die wordt hier in verschillende variaties aangeboden. Een 1.9 liter met 90 of 105 pk, en een 2.0 liter met 136 of 170 pk.
DSG voor iedereen
Alle motoren worden standaard uitgerust met een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak, voor motoren met minstens 105 pk kan ook gekozen worden voor de optionele DSG versnellingsbak met dubbele koppeling. Voor de TDI motor van 170 pk wordt de DSG standaard geleverd. Deze versnellingsbak blijft, zelf in vol automatisch gebruik, uiterst snel en doeltreffend. De concurrentie, die in het algemeen tragere automaten aanbied, heeft héél wat werk aan de winkel…
Harde vering
Op de Italiaanse wegen, waar we deze Touran hebben kunnen testen, kregen we te maken met een uitstekende wegligging, vooral dankzij een vering van het harde type. De 1.4 TSI met 140 pk is een gewillige motor, en wordt daarbij geholpen door koppel van 220 Nm. De TDI versie van 90 pk is minder spectaculair, maar zeker niet belachelijk. De zesvoudige versnellingsbak staat garant voor een sober verbruik van om en bij de 6 liter voor 100 km.
Ontdek meer inzichten
Volkswagen