Vanaf 2020 wil Volkswagen zijn eerste elektrische modellen op basis van het nieuwe MEB-platform lanceren. Drie I.D.-modellen zagen we al als conceptcars: de compacte berline I.D., de SUV I.D. Crozz en de monovolume I.D. Buzz. Volkwagen voegt er nu een nieuw familielid aan toe met de I.D. Vizzion. Die moet de toekomst van de topberline voorstellen.
Vanaf 2022
Volkswagen wil de grote elektrische berline ten laatste vanaf 2022 in productie brengen. Volgens VW moet de productieversie een “100% elektrische berline zijn, met conventionele besturing, uitzonderlijk ruim, volledig geconnecteerd en voorzien van innovatieve rijhulp”.
Holografisch rijden
De besturing van de I.D. Vizzion is echter bedoeld om te evolueren. In eerste instantie krijgt hij gewone bedieningsorganen, maar als het tijdperk van autonoom rijden is aangebroken, zal de grote berline alleen met stem of gebaren worden bestuurd, zonder stuur. Maar ook met augmented reality, dankzij “HoloLens”. Dat systeem checkt onder meer de vitale parameters van de passagiers, kan opmerken dat iemand het te warm heeft en de temperatuur op die plaats automatisch doen dalen. Volkswagen verwacht dat niveau 5 (volledig autonoom) in 2025 al dagelijkse realiteit is.
111 kWh
De 5,16 meter lange berline, een soort Phaeton voor het elektrische tijdperk, kan rekenen op een batterij van 111 kWh. Dat levert volgens Volkswagen een rijbereik op van 665 kilometer volgens de nieuwe WLTP-cyclus. De I.D. Vizzion wordt aangedreven op twee elektromotoren: die op de voorwielen produceert 75 kW (102 pk), die op de achterwielen 150 kW (204 pk). 0-100 km/u duurt 6,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 180 km/u.