Dat is uiteraard een bewuste keuze van het Franse merk: sinds de lancering van de eerste 3008 in 2009 is de verkoop van SUV’s in het C-segment, waar de 3008 in uitkomt, aanzienlijk toegenomen. En een competitief segment vereist uiteraard een competitieve speler!

Stevig op zijn poten

In de nieuwe 3008 vinden we enkele typische Peugeot-designkenmerken terug die we vorige week ook in de gefacelifte Peugeot 2008 tegenkwamen: de grille staat een stuk verticaler en heeft de leeuw in het midden prijken, de achterlichten krijgen een 3D-signatuur en enkele chromen koetswerkbeschermers moeten de robuustere look benadrukken. Net als de toegenomen bodemvrijheid.

Ruimte zat

De nieuwe 3008 staat op het EMP2-platform, dat ook voor de Peugeot 308 wordt gebruikt. In de praktijk betekent dit naast een gewichtsverlies van zo’n 100 kg dat de nieuweling ruimer wordt, en de Fransen benadrukken dat vooral de passagiers daarvan profiteren. En ook aan laadruimte geen gebrek: tot 90 liter meer dan zijn voorganger!

Zeiden we al “comfort”?

Een neerklapbare achterbank met vlakke laadvloer en een sensor onder de achterbumper om de kofferklep te openen moeten voor het nodige gebruiksgemak zorgen. En zelfs wanneer de laadruimte volledig benut wordt, kunnen de voorste passagiers genieten van de massagefunctie van de voorzetels, het optionele panoramadak en het gloednieuwe Focal-audiosysteem, en kunnen ze hun smartphone opladen door middel van inductie.

i-Cockpit

Peugeot pakt graag uit met zijn i-Cockpit. Dat betekent dat ook de 3008 het kleine stuurwiel uit de 208, 2008 en 3008 krijgt, dat bovenaan en onderaan is afgeplat. Daarboven staat het instrumentenpaneel, dat wordt geprojecteerd op een volledig aanpasbaar digitaal scherm. Centraal op de middenconsole vinden we dan weer een touchscreen van 8 duim, met daaronder enkele schakelaars om snel aan de hoofdfuncties te kunnen, zoals klimaatregeling en navigatie.

Safety first

Ook de rijhulp beantwoordt volledig aan de moderne vereisten, met noodremhulp, rijstrook- en dodehoekassistentie, een vermoeidheidsdetector, een adaptieve snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning en een parkeerhulp. Voor moeilijker terrein biedt Peugeot dan weer het Advanced Grip Control aan, dat vijf verschillende rijmodussen bevat en een afdaalhulp voor hellingen. Zoals het een echte SUV betaamt!

Parijs

De benzinemotoren omvatten een 1.2 PureTech driecilinder van 130 pk (met manuele versnellingsbak of automaat, en een 1.6 THP-viercilinder van 165 pk met automaat. Dieselmotoren zijn er in de vorm van een 1.6 BlueHDi van 100 en 120 pk, en een 2.0 BlueHDi van 150 pk met manuele versnellingsbak, en van 180 pk met automaat. De Peugeot 3008 wordt officieel aan het grote publiek voorgesteld op het Salon van Parijs.