Hoewel ze geen van beide races konden winnen, deden Frédéric Bouvy en Christian Kelders bij de Francorchampagneeen uitstekende zaak. Er moet al veel gebeuren om het team met de Renault Mégane in de ultieme confrontatie in Zolder nog van de titel te houden. Eens te meer bleek de Franse Silhouette betrouwbaarder dan zijn rivalen en reden beide piloten een foutloze race. Van de laatste meeting in de Ardennen in 2010 onthouden we de successen van Volvo en KIA. Hun piloten zijn vastbesloten om over drie weken in Zolder nog een laatste keer voor vuurwerk te zorgen .
Als het licht op groen springt voor de eerste race van de dag aarzelt Koen Wauters even. Hij verliest zijn (prachtige) pole want hij moet Philippe Stéveny, zijn teamgenoot bij KIA, laten passeren. Ook Eric van de Poele (Volvo) en Frédéric Bouvy (Renault) flitsen voorbij. Koen Wauters wil de verloren tijd zo snel mogelijk weer goedmaken en verkijkt hij zich in de remzone voor Combes waardoor hij verder terugzakt in de stand.
Dan begint een harde strijd tussen Philippe Stéveny, Eric van de Poele en Frédéric Bouvy. Zij krijgen nog het gezelschap van Steve Vanbellingen (BMW) die echter beetje bij beetje het contact met de leiders verliest. Wanneer de pitstops beginnen telt hij dan ook goed tien seconden achterstand. De Volvo wisselt als eerste en begint in een ideale uitgangspositie aan het tweede deel van de strijd. Vincent Radermecker is sneller dan Christian Kelders, Werner Moonens en Harry Stoeltie en na de dubbelslag in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup rijdt hij nu naar de derde opeenvolgend overwinning. Achter de autoritaire winnaar stellen de piloten van Delahaye Racing de belangrijke 2de plaats voor het kampioenschap veilig, terwijl de top 3 vervolledigd wordt door de vertegenwoordigers van KS Motorsport. Verder volgen twee KIA-teams (de derde met de broers Wauters moest opgeven met een kapotte versnellingsbak) en de laureaten in de klasse T3.
Deze klasse wordt, zoals altijd, fel betwist en eindigt met een 100%... buitenlands podium: de Nederlanders Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d) triomferen voor de Fransen Gosselin-Choque-Choque (VW Scirocco) en de Luxemburger Franck, winnaar in de Challenge SEAT na de opgaves in het slot van de race van Rosoux-Capocci en Piron-Minette, die benzinepech hebben.
Voor de familie van de Poele is deze race een wedstrijd om in te lijsten, want Alexis wint bij zijn eerste optreden in S2 als ploegmaat van Vincent Vandenabeele. « Op het podium staan samen met mijn zoon, dat is een even intens moment als winnen,» vertelt de vijfvoudige winnaar van de 24 Uren van Spa. Andere winnaars zijn Daerden-Van Kelst met hun Honda in de klasse T2, waarin favoriet Stephan Polderman slechts 3de wordt met een geleende Renault Clio en het vertrouwde duo Naniot-De Ridder met de Toyota Yaris, de enige wagen in de klasse T1.
Opschudding
De tweede confrontatie begint met een opeenvolging van incidenten: tijdensde formatieronde komt de BMW van Harry Stoeltie tot stilstand met een geblokkeerde versnellingsbak. De Volvo moet van start gaan vanaf de achtste rij. « Op het einde van de eerste mancheviel de oliedruk gevaarlijk terug en daarom werd de motor vervangen, » horen we in de clan van Green Speed. « De wedstrijdleiding heeft beslist om ons vlak achter de laatste Silhouet op de grid te plaatsen in plaats van helemaal achteraan. Vincent zal wel voorzichtig moeten zijn in het begin van de wedstrijd. » Na een probleem in de eerste race gaat de KIA nr. 17 uiteindelijk van start vanuit de pitlane .
Iain Dockerill neemt een perfecte start en installeert zijn KIA aan de leiding, terwijl Vincent Radermecker bij het einde van de eerste ronde al op een vierde plaats ligt. Helaas zal het feest niet lang duren voor de Luikenaar, want wat later moet hij opgeven: « De riem van de alternator...» Het geluk van de leider is ook van korte duur, want de baas van Chad Racing moet wegens een lekke band een vroege pitstop maken. Hierdoor komt Christian Kelders aan de leiding. Hij voert rustig het veld aan en kan in alle rust het stuur doorgeven aan zijn ploegmaat.
Die geraakt al snel verwikkeld in een strijd met... Koen Wauters, die als een bezetene naar voor is opgerukt. Het exploot van de KIA-piloot krijgt nog meer glans als je beseft dat hij de race alleen afwerkt. « Mijn broer Kris was ziek. Daarom heb ik het slot van de Belcar en deze manche van de BTCS alleen gereden,» zal hij na de finish vertellen. Het duel tussen de Mégane en de Pro_Ceed is schitterend. De twee wagens lijken aan mekaar te kleven en niemand kan de uitkomst voorspellen. In de voorlaatste ronde wordt alles beslist: de KIA-piloot gaat flink dwars bij het uitkomen van de bocht van Brussel. Zijn rivaal tracht een aanrijding te vermijden, maar dat lukt niet meer. De Renault eindigt in de bandenmuur. Hoewel hij heel wat tijd verliest door deze schuiver, slaagt "Fredbull" er toch in om de finish nog te bereiken op de derde plaats achter Koen Wauters en Philippe Stéveny, die KIA een prachtige en onverhoopte dubbel bezorgen. Met deze bronzen medaille verstevigt de leider in het kampioenschap wel zijn voorsprong voor de ultieme meeting: « Volgens de berekeningen van het team, volstaat een 10de plaats in een van de twee races in Zolder om de titel te pakken. »
Achter de drie snelste Silhouettes zijn we getuige van een mooie strijd tussen de tenoren in T3. Ronnie Latinne zorgt voor een festival in de VW Scirocco en Jean-Jacques Smits maakt het werk af. Ze winnen voor de snelste SEAT, Pierre-Yves Rosoux en Philippe Capocci de winnaars in de challenge, en de tandem Dirk Freebird-Nico Verdonck, die veel last hadden van overmatige bandenslijtage op hun BMW 320d. Alexis van de Poele maakt de ontgoocheling van zijn vader goed met een zege in S2 aan de zijde van een erg overtuigende Vincent Vandenabeele, terwijl Christophe Daerden en Kris Van Kelst de dubbel scoren voor Surinx Racing in de klasse T2.
Race 1 : 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouet) 36 ronden in 1h32.26.472 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 45.981 ; 3. Vanbellingen-Stoeltie (BMW M3 Silhouet) op 1.39.812 ; 4. Dockerill-Ferrier (KIA ProCeed Silhouet) op 2.14.414 ; 5. Moonens-Stéveny (KIA PcoCeed Silhouet) op 1 ronde ; 6. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d), 1ste in T3 ; 7. Gosselin-Choque-Choque (VW Scirocco) op 2 ronden ; 8. Franck (SEAT Leon) ; 9. Vandenabeele-van de Poele (Touring Cup), 1ste in S2 ; 10. Viron-Richard (Touring Cup) ; 11. Latinne-Smits (VW Scirocco) ; 12. Haddouche-Baugnée (GC10.2) ; 13. Van Rompuy (SEAT Leon) ; 14. Nye-Van Riel (SEAT Leon) ; 15. Léonard-Lamy (SEAT Leon)… 18. Daerden-Van Kelst (Honda Civic) op 3 ronden, 1ste in T2…. 35. Naniot-De Ridder (Toyota Yaris) op 8 ronden, 1ste in T1 ; etc.
Race 2 : 1. Wauters-Wauters (KIA ProCeed Silhouette), 35 ronden in 1h30.46.151 ; 2. Moonens-Stéveny (KIA ProCeed Silhouet) op 2.04.033 ; 3. 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 1 ronde ; 4. Latinne-Smits (VW Scirocco), 1ste in T3 ; 5. Rosoux-Capocci (SEAT Leon) ; 6. Freebird-Verdonck (BMW 320d) ; 7. Piron-Minette (SEAT Leon) ; 8. Schmetz-Thiry (GC10.1) ; 9. Adriaenssens (SEAT Leon) ; 10. Franck (SEAT Leon) ; 11. Van Rompuy (SEAT Leon) ; 12. Vandenabeele-van de Poele (Touring Cup) op 2 ronden, 1ste in S2 ; 13. Viron-Richard (Touring Cup) ; 14. Bonacini-Lasagni (SEAT Leon) ; 15. Gosselin-Choque-Choque (VW Scirocco)… 20. Daerden-Van Kelst (Honda Civic) op 3 ronden, 1ste in T2… 31. Naniot-De Ridder (Toyota Yaris) op 7 ronden, 1ste in T1 ; etc.
Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy 169,5 points ; 2. Kelders 138,5 ; 3. Van de Poele-Radermecker 134,5 ; 4. Vanbellingen 129 ; 5. Stéveny 96 ; 6. Stoeltie 94 ; 7. Freebird-Verdonck 85 ; 8. Latinne-Smits 77,5 ; etc.