In aanloop naar de officiële onthulling op 5 maart deelt Volvo beetje bij beetje meer informatie over zijn toekomstige elektrische berline.
De variant met het meeste uithoudingsvermogen van de Volvo ES90 zal officieel een maximaal WLTP-rijbereik van 700 km hebben! Helaas is dit indrukwekkende bereik nét niet voldoende om de Scandinavische berline een plaats te bezorgen in de top 5 van elektrische auto's met de grootste actieradius op de markt, maar het scheelt niet veel. Deze Twin Motor-versie is de meest efficiënte uitvoering van de Volvo ES90 en beschikt logischerwijs over twee motoren, aangedreven door een 106 kWh-batterij. Hoewel het vermogen en koppel van deze aandrijflijn nog niet bekend zijn, heeft Volvo wel al de maximale laadsnelheid van de toekomstige ES90 onthuld.

Maximaal 350 kW snelladen: tot 300 km rijbereik in 10 minuten!
De ES90 zal niet alleen ver kunnen rijden, maar ook (zeer) snel kunnen opladen. Volvo heeft namelijk officieel bevestigd dat de elektrische ES90 gebouwd wordt op een 800V-architectuur. Hierdoor kan de berline in slechts 10 minuten tot 300 km rijbereik terugwinnen, dankzij een maximale laadsnelheid van 350 kW! Deze indrukwekkende prestatie is niet alleen te danken aan het nieuwe platform, maar ook aan de gloednieuwe batterijbeheersoftware die Volvo heeft ontwikkeld. Die software verkort de laadtijd van de ES90 met 30% in vergelijking met andere elektrische modellen van het merk. Daardoor zou de Zweedse berline in slechts 20 minuten van 10% naar 80% batterijniveau kunnen opladen.
Steeds meer gerecycleerde materialen
Bij de onthulling van het rijbereik en de maximale laadsnelheid krijgen we ook voor het eerst de volledige achterlichtsignatuur van de ES90 te zien. Daarnaast wordt de productie van het model duurzamer dan ooit, dankzij het gebruik van talrijke gerecycleerde en natuurlijke materialen. Zo bestaat 29% van het aluminium, 16% van alle polymeren en 18% van al het staal dat gebruikt wordt voor de assemblage van de ES90 uit gerecycleerde grondstoffen. De houten panelen in het interieur van de Zweedse berline zijn bovendien uitsluitend vervaardigd uit FSC-gecertificeerd hout. Op 5 maart krijgen we niet alleen het interieur, maar ook de rest van de ES90 te zien. Tenzij Volvo ervoor kiest om vóór de grote wereldpremière nog meer belangrijke details vrij te geven...