De EX30 werd gelanceerd in 2023 als half sedan-half SUV. Deze kleine elektrische Volvo richt zich vooral op een trendy en voornamelijk stedelijk publiek. Om het klantenbestand uit te breiden, trekt de EX30 zijn rubberen laarzen aan voor deze Cross Country-versie, een benaming die in 1997 bij Volvo ontstond en modellen aanduidt die zijn ontworpen voor outdoor-activiteiten. Laten we kijken of deze versie de middelen heeft om zijn ambities waar te maken.
Design Volvo EX30
Bij Volvo staat de benaming Cross Country voor een bepaalde spirit, maar ook (en vooral...) voor een aparte look. Het is een feit dat je voor een zorgeloos avontuur eerst de juiste kleding moet aantrekken en je broekspijpen moet oprollen. Vergeleken met een klassieke EX30 heeft deze "CC" een verhoogde bodemvrijheid (+19 mm), die hier bijna 20 cm bereikt. Hij is ook uitgerust met specifieke banden met een hogere flank om schokken beter te absorberen. Het gaat echter niet om terreinbanden, zelfs niet eens om vierseizoensbanden, maar om zomerbanden, gemonteerd op 19-inch velgen met een specifiek design (met 5 spaken in matzwarte kleur). Opvallend zijn ook de grijze kunststof beschermingen op de voor- en achterbumpers, zwarte kunststof verstevigingen rond de wielkasten en een zwarte strip onder de achterklep. De grille is voorzien van een masker in zwart kunststof, waarop een patroon is gegraveerd dat het reliëf van het Kebnekaise-massief moet voorstellen, de hoogste berg van Zweden. Het contrasterende (zwarte) dak van de gewone EX30 blijft hier overigens beschikbaar. Ten slotte kan deze "CC"-versie worden uitgerust met het specifieke "Cross Country Experience"-pakket (voor 3.280 euro), dat onder andere echte terreinbanden met diepe groeven (18 inch) omvat, evenals een mooie en stevige bagagedrager met dikke metalen stangen.
Beleving Volvo EX30
Niets nieuws aan boord...
In het interieur is er dan weer geen enkel verschil tussen de normale EX30 en de "CC". De Cross Country krijgt geen specifieke behandeling. We bevinden ons dus op bekend terrein. Maar dat is niet banaal, want de EX30 heeft een interieur met een zeer karakteristieke stijl: de sfeer is typisch Scandinavisch, met een minimalistisch design. Misschien zelfs iets té: er zijn geen klokken meer achter het stuur en nergens is er nog een fysieke knop; alles wordt bediend via het centrale 12-inch touchscreen. Dat is verwarrend, vooral omdat je je ogen van de weg moet halen om naar dit scherm met al zijn info te kijken. Aan boord betreuren we ook de zeer doorgedreven zoektocht naar bezuinigingen en enkele kunststoffen van gemiddelde kwaliteit. Qua ruimte blijft de CC logischerwijs identiek aan andere Volvo EX30's: de plaats achteraan is correct gezien de omvang (4,23 m, de lengte van een VW Golf), maar de bagageruimte is klein: van 318 liter onder de bagageafdekking met de achterbank op zijn plaats, tot 718 liter wanneer deze is neergeklapt.
Een efficiënt Google-multimediasysteem
Terwijl de ergonomie van het "alles-via-tablet"-concept wat verwarrend is, kunnen we ons troosten met het uitstekende multimediasysteem dat draait op Android Automotive-software. Hiermee hebben we toegang tot de diensten van Google, inclusief het zeer efficiënte Google Maps, dat ons nauwkeurig begeleidt en ons helpt een lange reis te plannen door de ideale laadpunten op de route te kiezen.