Olivier Maloteaux

24 FEB 2025

Test: Volvo EX30 Cross Country, de kleine avonturier op stroom

De kleine elektrische Volvo gaat het avontuur aan in zijn Cross Country-outfit. Laten we eens kijken wat er werkelijk achter deze avontuurlijk klinkende naam schuilgaat.

{"fr":"Volvo EX30 électrique roulant sur route enneigée, montre design moderne et galerie de toit.","nl":"Elektrische Volvo EX30 op besneeuwde weg, met modern design en dakdrager."}
{"fr":"Intérieur d'une Volvo avec écran central tactile sophistiqué et volant ergonomique.","nl":"Interieur van een Volvo met geavanceerd touchscreen en ergonomisch stuurwiel."}

"Deze EX30 Cross Country is eerder een zondagse avonturier dan een echte ontdekkingsreiziger. Maar dan wel eentje met een sympathieke stijl!"

De EX30 werd gelanceerd in 2023 als half sedan-half SUV. Deze kleine elektrische Volvo richt zich vooral op een trendy en voornamelijk stedelijk publiek. Om het klantenbestand uit te breiden, trekt de EX30 zijn rubberen laarzen aan voor deze Cross Country-versie, een benaming die in 1997 bij Volvo ontstond en modellen aanduidt die zijn ontworpen voor outdoor-activiteiten. Laten we kijken of deze versie de middelen heeft om zijn ambities waar te maken.

Advertentie
Advertentie

Design

Bij Volvo staat de benaming Cross Country voor een bepaalde spirit, maar ook (en vooral...) voor een aparte look. Het is een feit dat je voor een zorgeloos avontuur eerst de juiste kleding moet aantrekken en je broekspijpen moet oprollen. Vergeleken met een klassieke EX30 heeft deze "CC" een verhoogde bodemvrijheid (+19 mm), die hier bijna 20 cm bereikt. Hij is ook uitgerust met specifieke banden met een hogere flank om schokken beter te absorberen. Het gaat echter niet om terreinbanden, zelfs niet eens om vierseizoensbanden, maar om zomerbanden, gemonteerd op 19-inch velgen met een specifiek design (met 5 spaken in matzwarte kleur). Opvallend zijn ook de grijze kunststof beschermingen op de voor- en achterbumpers, zwarte kunststof verstevigingen rond de wielkasten en een zwarte strip onder de achterklep. De grille is voorzien van een masker in zwart kunststof, waarop een patroon is gegraveerd dat het reliëf van het Kebnekaise-massief moet voorstellen, de hoogste berg van Zweden. Het contrasterende (zwarte) dak van de gewone EX30 blijft hier overigens beschikbaar. Ten slotte kan deze "CC"-versie worden uitgerust met het specifieke "Cross Country Experience"-pakket (voor 3.280 euro), dat onder andere echte terreinbanden met diepe groeven (18 inch) omvat, evenals een mooie en stevige bagagedrager met dikke metalen stangen.

Beleving

Niets nieuws aan boord...

In het interieur is er dan weer geen enkel verschil tussen de normale EX30 en de "CC". De Cross Country krijgt geen specifieke behandeling. We bevinden ons dus op bekend terrein. Maar dat is niet banaal, want de EX30 heeft een interieur met een zeer karakteristieke stijl: de sfeer is typisch Scandinavisch, met een minimalistisch design. Misschien zelfs iets té: er zijn geen klokken meer achter het stuur en nergens is er nog een fysieke knop; alles wordt bediend via het centrale 12-inch touchscreen. Dat is verwarrend, vooral omdat je je ogen van de weg moet halen om naar dit scherm met al zijn info te kijken. Aan boord betreuren we ook de zeer doorgedreven zoektocht naar bezuinigingen en enkele kunststoffen van gemiddelde kwaliteit. Qua ruimte blijft de CC logischerwijs identiek aan andere Volvo EX30's: de plaats achteraan is correct gezien de omvang (4,23 m, de lengte van een VW Golf), maar de bagageruimte is klein: van 318 liter onder de bagageafdekking met de achterbank op zijn plaats, tot 718 liter wanneer deze is neergeklapt.

Een efficiënt Google-multimediasysteem

Terwijl de ergonomie van het "alles-via-tablet"-concept wat verwarrend is, kunnen we ons troosten met het uitstekende multimediasysteem dat draait op Android Automotive-software. Hiermee hebben we toegang tot de diensten van Google, inclusief het zeer efficiënte Google Maps, dat ons nauwkeurig begeleidt en ons helpt een lange reis te plannen door de ideale laadpunten op de route te kiezen.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

422 pk en vierwielaandrijving

De kleine elektrische Volvo deelt zijn "SEA"-platform met andere modellen van de Chinese Geely-groep (die eigenaar is van Volvo), waaronder de Smart #3 en #1 of de Zeekr X. Bij de lancering is deze EX30 Cross Country alleen verkrijgbaar in de topversie, met twee motoren (in totaal 428 pk / 543 Nm) en de grote batterij (69 kWh bruto / 65 kWh bruikbaar). Dit zorgt voor pittige prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. De topsnelheid is echter begrensd op 180 km/u.

Een zachter onderstel

Naast het verhogen van de bodemvrijheid van deze Cross Country hebben de ingenieurs ook de afstelling van de schokdempers, veren en stabilisatorstangen herzien. Die is hier soepeler dan bij de gewone EX30. Het doel is om hobbelige ondergronden beter te kunnen absorberen.

Onze EX30 CC, die alleen op besneeuwde wegen werd getest, bleek vrij efficiënt, met name dankzij de vierwielaandrijving maar ook omdat hij in bochten de goede balans van zijn lagere broers behoudt. Kortom, een kleine elektrische auto die zich op een aangename manier dynamisch laat rijden. We betreuren alleen de vrij matige zitpositie, omdat de stoel met te kort zitvlak nogal laag is geplaatst.

Dat gezegd zijnde, hoewel de verhoogde bodemvrijheid hem in staat stelt om hobbels en stoepranden zonder veel nadenken te nemen, heeft deze EX30 CC niet de robuustheid van een terreinwagen en zal hij zich dus nooit ver van de beschaving wagen.

Een zakkende actieradius...

Door zijn hoogte en extra carrosseriebescherming is deze "CC"-versie minder aerodynamisch dan zijn gewone Twin Motor Performance-broer en ook 23 kilo zwaarder (1.908 kilo). Dit alles komt ten koste van je elektriciteitsrekening, met een verbruik dat 1,2 kWh/100 km hoger ligt (ofwel 18,7 kWh/100 km volgens de WLTP-norm). De "CC" verliest ook 23 kilometer aan actieradius (427 kilometer volgens de WLTP-norm).

Deze EX30 CC, die alleen verkrijgbaar is in de Ultra-topuitvoering, beschikt standaard over een warmtepomp en is standaard uitgerust met een interne AC-lader van 22 kW (tegenover 11 kW voor de basis-EX30's), waarmee de batterij in ongeveer 4 uur volledig kan worden opgeladen. Bij een snellader (DC) duurt een lading van 10 tot 80% 26 minuten (maximaal vermogen van 153 kW).

Prijs

Prijs Volvo EX30 Cross Country 2025

Momenteel - alleen verkrijgbaar als topversie met dubbele motor - is de EX30 Cross Country duur: 57.250 euro. Dat is ongeveer 2.000 euro meer dan een gewone EX30 met gelijkwaardig vermogen en uitrusting. Maar de standaarduitrusting is rijkelijk, met onder andere het multimediasysteem en Google-navigatie, adaptieve cruise control met semi-automatische besturing, warmtepomp en 22 kW-lader, keyless entry en start plus elektrische achterklep, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, 360°-camera en een (niet te openen) panoramisch dak.

Verdict

Deze Cross Country is eerder een zondagse avonturier dan een echte ontdekkingsreiziger. Zijn outdoor-outfit is vooral een kwestie van looks. Vrij sympathieke looks, dat wel. Maar die hebben een prijs (+2.000 euro), temeer omdat het model momenteel enkel verkrijgbaar is in de topversie. Een versie met één motor zou het mogelijk maken om van de Cross Country-look te kunnen genieten tegen een lagere prijs. Wees gerust, dat komt waarschijnlijk binnenkort... Nog een reden tot vreugde: deze kleine Volvo Cross Country zal vanaf september 2025 in België worden geproduceerd!

Advertentie
Advertentie