François Piette

8 JUL 2011

Topmodellen opgefrist

Die Duitsers toch… Ze monopoliseren de markt van de premiumwagens en de grotere modellen. Maar zijn ze echt onvermijdelijk in het segment van de grote kilometervreters? Neen, dat bewees de Britse Jaguar XF al. En uit Zweden schotelt Volvo ons een vrij compleet gamma aan van wagens met Scandinavische vezels. Om niet vergeten te worden tussen de A6, 5-Serie en E-Klasse, frist Volvo de S80, V70 en XC70 op.

Stijl

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de facelift zich beperkt tot details. Aan de buitenkant moet je de microscoop bovenhalen om de verschillen te zien: nieuwe koplampen, twee nieuwe kleuren (Biarritz Blue en Twilight Bronze) en nieuwe velgen. In het interieur zien we nieuwe kleuren, een nieuwe verlichting, een hertekende middenconsole en een stuur met drie spaken. Dat is alles.

R-Design

Kies je voor het sportpakket R-Design, dan wordt het uiterlijk erg gespierd dankzij specifieke bumpers, koplampen met geïntegreerde led-richtingaanwijzers, zijspiegels afgewerkt met geborsteld aluminium en specifieke 18-duimsvelgen. Combineer je dit pakket met de DRIVe-motor, de 1.6 diesel die maar 119 g CO2/km uitstoot, dan krijg je een break met de bouw van een panter en de dorst van een mus.

Overal leder

Volvo weet hoe het een interieur moet ontwerpen. Het ademt een heerlijke sfeer uit en de laatste wijzigingen verbeteren de boordplank en de deurpanelen, bekleed met gestikt leder op de Executive-versie (S80). Opvallende details zijn de geventileerde en masserende zetels, een uitnodigend analoog uurwerk, de dikke tapijten en de mogelijkheid om achterin een koelruimte te integreren met een set glazen uit Zweeds kristal.

Volvo Sensus

Je vraagt je wellicht af waarvoor de naam Sensus staat. Dat is het nieuwe infotainmentsysteem dat Volvo bovenaan de middenconsole inbouwt. Het bestaat uit een scherm met een diameter van vijf of zeven duim en wordt bediend met knoppen aan het stuurwiel. Het oude systeem maakt plaats voor een veel modernere toepassing met gps, die verbonden is met de omgeving. Zo kan hij het aantal vrije plaatsen op een parking aangeven of een tafeltje reserveren in een restaurant. Het zit allemaal beter in elkaar dan de weinig ergonomische vorige gps, die uit de boordplank omhoog klapte en er stond als een Bobby die de koninklijke familie moet beschermen.

Een geslaagde operatie om de achterstand op de ongenaakbare Duitse berlines in te halen. Zeker aangezien het nu mogelijk is om de auto te vergrendelen of voor te warmen en een check-up uit te voeren vanop afstand met jouw smartphone.

Actieve veiligheid

De vernieuwde V70, XC70 en S80 volgen in het spoor van het duo S60/V60. In de reeks nieuwigheden zien we het voetgangersdetectiesysteem (dat zelf remt als je er een dreigt aan te rijden), de actieve snelheidsregelaar die jouw snelheid afstemt op de auto voor je en aanrijdingen vermijdt, het bekende City Safety dat de auto afremt als het een obstakel opmerkt.

In de praktijk scheppen alle systemen een veilig gevoel, maar werkt de actieve snelheidsregelaar op de zenuwen. Hij laat te veel ruimte tussen jou en de voorligger en dat zet andere weggebruikers aan om nog snel in te voegen, waardoor het systeem verplicht is om weer af te remmen om de veiligheidsafstand te bewaren. Een vicieuze cirkel…

Meer pit

Alle motoren werden aangepakt om minder te verbruiken, maar de D5 kreeg de meeste aandacht. Zijn vermogen stijgt tot 215 pk en het koppel bedraagt nu 440 Nm. Met de automaat tenminste, want met de handgeschakelde versnellingsbak valt het terug tot 420 Nm. De manuele D5 stoot maar 129 g CO2/km uit, wat overeenstemt met een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km. Dank u, start-stopsysteem!

Op de weg

Met de D5 onder de kap is de S80 een perfecte kilometervreter. Zijn vijf cilinders klinken iets te sterk in het interieur, maar de kracht die hij ontwikkelt wordt zeer op prijs gesteld. Comfort en sportiviteit zijn verzekerd, net als een ontspannen sfeer aan boord.

De V70 DRIVe is wellicht de grootste verrassing. 115 paarden uit een kleine 1.6 diesel zijn een beetje nipt om zo’n grote break vlot vooruit te krijgen vanuit stilstand, maar eens in beweging volstaan de hernemingen ruimschoots. En het verbruik blijft bijzonder laag.

De D3-motor is een uitstekend compromis: een muzikale krachtbron die stil is en vlot herneemt. Je kiest het best voor de automaat, die kan het gebrek aan koppel onder 1.500 tr/min beter wegsteken. Het verbruik van deze vijfcilinder ligt wel een beetje hoger dan dat van de viercilinders van de concurrentie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie