Voor deze lange rit namen we het stuur van de V90, de grootste break van Volvo, in zijn T6 plug-inhybride versie. Een goede gelegenheid om te benadrukken dat hoewel de Zweedse constructeur zich had voorgenomen om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan, het merk inmiddels een stapje terug heeft gedaan vanwege de marktrealiteit. Volvo behoudt nu nog wat langer zijn hybride en plug-inhybride modellen in het gamma. En terecht, want plug-inhybrides combineren veel voordelen—mits ze correct worden gebruikt.
Recente batterij
De V90 is al meer dan acht jaar op de markt, maar Volvo is hem zeker niet vergeten. In 2022 kregen de V90 en andere modellen uit de 60- en 90-reeks een upgrade met nieuwe batterijen voor de plug-inhybride versies. Dankzij een derde laag cellen werd de batterijcapaciteit verhoogd tot 18,8 kWh, wat een theoretische elektrische autonomie tot 87 km mogelijk maakt. Sommige Duitse concurrenten doen het nog beter, maar deze actieradius volstaat in veel gevallen om woon-werkverkeer volledig elektrisch af te leggen, zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken.
900 km rijbereik
En wat als de batterij leeg is? Geen laadpaal in de buurt? Geen probleem: de benzinetank zorgt ervoor dat je zonder zorgen lange ritten kunt maken. Dat hebben wij getest met een retourrit van Brussel naar Parijs. Goed nieuws: de Volvo V90 T6 geeft bij vertrek een royale totale autonomie van meer dan 900 km aan—waarvan 76 km elektrisch en 850 km op benzine. Dit is mede te danken aan de grote benzinetank van 60 liter, die samen met de batterij zorgt voor een aanzienlijke actieradius.
Prioriteit voor elektrisch rijden
Bij het starten geeft de Volvo V90 T6 altijd voorrang aan de elektrische motor, zelfs in de hybride modus. Dat is ideaal om de CO₂-uitstoot te minimaliseren tijdens dagelijkse ritten, maar voor lange snelwegritten is een andere aanpak beter. Via het centrale scherm kozen we ervoor om de elektrische autonomie te bewaren voor later. Het idee? Op de snelweg op benzine rijden en pas overschakelen naar elektrisch wanneer we in Parijs aankwamen, om de uitstoot in de stad te beperken. Aangezien de V90 standaard zo veel mogelijk elektrisch rijdt, is het wel belangrijk om deze instelling na elke pauze opnieuw te selecteren. Anders wordt de batterij sneller aangesproken dan gewenst.
Missie geslaagd
Na ongeveer 300 km kwamen we aan in Parijs met een mooie resterende elektrische autonomie, waardoor we probleemloos door de stad en de buitenwijken konden rijden zonder enige CO₂-uitstoot. Missie geslaagd! Maar wat met het benzineverbruik wanneer de batterij leeg is? Zowel op de snelweg als in de omgeving van Brussel bij de terugrit verbruikte de V90 tussen de 8,0 en 8,5 l/100 km. Dat is niet bijzonder zuinig, maar gezien het gewicht, de vierwielaandrijving en de grootte van deze break (volgeladen met kinderen en bagage) toch een aanvaardbare waarde. Enkel in de stad, met een lege batterij, steeg het verbruik boven de 10 l/100 km. Maar een korte laadbeurt volstaat om opnieuw op pad te kunnen zonder een druppel benzine te verbranden.