Arnaud Henckaerts

17 JAN 2023

Volvo (X)C40 Recharge: update met meer rijbereik en sneller laden

De update zorgt ook voor de eerste Volvo met achterwielaandrijving in 25 jaar.

De populaire compacte elektrische SUV’s van Volvo, de XC40 Recharge en zijn broertje met aflopende daklijn C40 Recharge, krijgen een ingrijpende technische update. De elektromotor in de ‘Single Motor’ versie verschuift van de voor- naar de achteras, waardoor er voor het eerst sinds 25 jaar (na het verdwijnen van de S90/V90 van de 940-reeks in 1998) opnieuw een Volvo is met achterwielaandrijving!

Tot 533 km rijbereik


Die elektromotor op de achterwielen is een 175 kW (239 pk) sterk en ook zuiniger exemplaar met permanente magneet. De batterij met een capaciteit van 69 kWh werd behouden en zorgt voor een WLTP-rijbereik van 463 km (+38 km) in de XC40 en tot 482 km (+44 km) in de C40. Van 10 tot 80% laden kan dankzij een 150 kW DC snellaadvermogen van 150 kW in 32 minuten.


Niet snel en niet ver genoeg naar je zin? Dan is er nog de ‘Extended Range’ versie van beide modellen. Die krijgen een 185 kW sterke elektromotor met permanente magneet op de achteras en een batterij met een capaciteit van 82 kWh, goed voor 514 km in de XC40 Recharge Extended Range en 533 km in de C40 Recharge Extended Range. Met een snellaadvermogen van 200 kW neemt 10-80% laden 27 minuten in beslag.

Nieuwe 4x4-configuratie 

Ook de vierwielaangedreven ‘Twin’ versies van de (X)C40 Recharge werden aangepast. Terwijl die tot nu toe uitgerust werden met identieke 150 kW sterke elektromotoren op de voor- en achteras, is er nu een 190 kW motor met permanente magneet op de achteras en een nieuwe asynchrone elektromotor van 110 kW op de vooras. In combinatie met een batterij van 82 kWh zorgt dat voor een rijbereik van 500 km (+62 km) in de XC40 en 506 km (+55 km) in de C40 Recharge Twin.

Veel cijfertjes, maar deze tabel maakt het in elk geval wat overzichtelijker:

Advertentie
Advertentie
Advertentie