De Zweedse constructeur Volvo wil in sneltempo elektrificeren, en voorziet met de T5 Twin Engine nu ook zijn kleinste SUV van een plug-inhybride aandrijflijn. Die neemt de 1.5 driecilinder turbobenzine uit de T3 als basis, voert die op tot 180 pk en combineert die met een 82 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen van 262 pk en 425 Nm wordt via een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de voorwielen gestuurd.
De batterij in deze T5 Twin Engine, die niet aan de kofferruimte knabbelt, heeft een capaciteit van 10,7 kWh. Volvo belooft daardoor een theoretisch elektrisch rijbereik van 54 kilometer. Nog cijfers die de Zweden meegeven: een CO2-uitstoot van 38 tot 43 g/km volgens de gecorreleerde NEDC-cijfers afhankelijk van de gekozen uitvoering. Volgens de WLTP-cyclus gaat het om 46 g/km.
Volvo geeft zijn XC40 T5 Twin Engine een prijskaartje mee van € 45.980. De rijhulp is al vanaf het instapmodel uitgebreid, met onder meer rijstrookhulp, een vermoeidheidswaarschuwing en verkeersbordherkenning. Aanhangers slepen kan ook, zo verzekert Volvo, tot een gewicht van 1.800 kilogram.
De Volvo XC40 T5 Twin Engine is vanaf nu bestelbaar. De productie in Gent start laat in het najaar, de eerste exemplaren staan eind januari 2020 in de showroom.