Ze zijn maar wat trots bij Ferrari. De Italianen spreken over hun SF90 Stradale als de grootste revolutie bij Ferrari’s met motor centraal achterin sinds de 360 Modena van twintig jaar geleden. De naam is ook beladen met de nodige symboliek: SF90 Stradale verwijst naar de 90ste verjaardag van de Scuderia Ferrari, en moet de banden tussen F1-renstal en straatauto’s nauwer dan ooit aanhalen.
Revolutie onder de motorkap: de SF90 Stradale is een plug-inhybride. Een primeur voor Ferrari, maar hybridetechnologie op zich is dat natuurlijk niet: in 2013 was de LaFerrari de eerste Ferrari die een beroep deed op hybridetechnologie.
Onder de motorkap zit een evolutie van de 3.9 V8 biturbo, die onlangs nog maar eens de prijs van beste motor van het jaar wegkaapte. De Italianen herwerkten het blok tot een 4.0 van 780 pk. De benzinemotor wordt gekoppeld aan drie elektromotoren, een tussen de motor en versnellingsbak en twee op de vooras. Die produceren samen nog eens 220 pk, waardoor de totaalsom uitkomt op… 1.000 pk.
Het extra vermogen en de toegevoegde elektrische aandrijving bezorgden de ingenieurs de nodige kopzorgen, dus werd er bijzondere aandacht besteed aan aerodynamica, gewicht en koeling. Ondanks het extra gewicht van de elektromotoren komt de naald van de weegschaal uit op 1.570 kilogram.
Verder cijfermateriaal? De Ferrari SF90 Stradale heeft een verhouding gewicht/vermogen van 1,57 kilogram per pk, raast in 2,5 seconden naar 100 km/u en in 6,7 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Dat kolossale vermogen gaat trouwens via een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten naar de vier wielen. In volledig elektrische modus is deze Ferrari namelijk… voorwielaangedreven.
Niet dat er veel elektrisch zal worden gereden met de SF90 Stradale: net als de LaFerrari dient de elektrokracht vooral als vermogensboost. Toch geraakt deze nieuwe supercar volledig elektrisch 25 kilometer ver dankzij een lithium-ionbatterij van 7,9 kWh. Volledig elektrisch rijden kan in de rijmodus eDrive, al rijdt de SF90 Stradale standaard in hybridemodus waarbij hij zelf bepaalt of hij de benzine- of elektromotoren aanspreekt. De batterij bijladen kan ook in Performance-modus, terwijl de modus Qualify benzine en elektro combineert voor maximaal vermogen.
Verbruiks- en uitstootcijfers geeft Ferrari nog niet, al zal geen enkele klant van het Italiaanse merk daar echt van wakker liggen. Ook over laadtijden van deze plug-inhybride zwijgt Ferrari voorlopig. Wel weten we dat het interieur voortaan touchpads en haptische knoppen op het stuur krijgt, een volledig digitaal en configureerbaar instrumentenpaneel, en een open rooster voor de keuzehendel van de versnellingsbak dat knipoogt naar de open schakelroosters van weleer.
Tot slot kunnen klanten van deze Ferrari SF90 Stradale kiezen voor de ‘gewone’ straatversie of voor een lichtere Assetto Fiorano, die 30 kilogram minder op de schaal zet door uitgebreider gebruik van koolstofvezel en titanium, en die een aangepast chassis krijgt.