Met deze nieuwe XC90 laat Volvo zijn revolutie los op de wereld. Een nieuw platform, nieuwe motoren, nieuw multimediasysteem… Alles is opnieuw bekeken, bestudeerd, heropgebouwd,… De Zweden spreken van een stilistische herbronning, maar wie daar z’n zinnen op heeft gezet, komt van een kale kermis thuis. De XC90 breekt niet met de huisstijl van het merk.

Uiteraard, de nieuwe lichten met geïntegreerde ’T’ (volgens de marketingafdeling van Volvo een verwijzing naar de dondergod Thor) zorgen voor een extra tikkeltje fantasie aan de voorkant, maar voor de rest blijft dit een grote (4,95 m!) SUV met brede schouders. De afmetingen zijn indrukwekkend, maar door het sobere design intimideren ze niet. Hij lijkt erg groot, maar je mag gerust weten dat door het gebruik van het nieuwe onderstel de XC90 toch 125 kilogram minder op de weegschaal zet.

Volvo, de lofzang aan de veiligheid

Volvo en veiligheid: dat is een lange en erg liefdevolle relatie. Ook bij de XC90, want deze SUV moet een van de wagens zijn die het best is uitgerust als het op vlak van veiligheidssystemen aankomt. We zien er enkele vaste waarden terug (zoals het systeem dat je waarschuwt wanneer je van je rijvak dreigt af te wijken, de adaptieve cruise control, de waarschuwing voor achteropkomend verkeer,…) maar Volvo voegt ook enkele nieuwigheden toe, zoals het automatisch remsysteem dat in werking treedt wanneer de wagen met een voetganger, auto of fietser in botsing dreigt te komen, dat zowel ’s nachts als overdag werkt en zelfs tegenliggers in een bocht weet te spotten. Dat is nieuw! Een zelfstandig rijdende wagen komt alweer een stapje dichterbij…

Zweedse wellness

Maar de kers op de taart is zonder meer het interieur. Een rustgevend universum die zich richt op ontspannen rijgedrag. Hier steekt de XC90 toch net boven zijn concurrenten uit. De afwerking is top. De keuze van materialen idem dito. Leder is op alle niveaus doorgetrokken en wordt maar onderbroken door echt hout of metalen inserts. Stukjes plastic zijn maar moeilijk te vinden. We zouden niet verbaasd zijn, mocht er in de koffer een jacuzzi hebben gezeten.

Genereus

Met een lengte van net geen 5 meter kan de XC90 uitpakken met genereus ruime binnenafmetingen. De ouders van een kroostrijk gezin zullen graag lezen dat de XC90 plaats biedt aan 7 inzittenden. De vijf passagiers vooraan zitten royaal. Voor de achterste twee inzittenden is het aangewezen dat ze niet groter zijn dan 1m70-1m75. Nog goed nieuws? De koffer, want die blijft zelfs met 7 passagiers aan boord meer dan respectabel.

Multimedia

De XC90 krijgt ook een touch screen aangemeten. De bediening is intuïtief en het systeem laat toe om de functionaliteiten van je smartphone over te nemen. Een internetverbinding is van de partij, net zoals de mogelijkheid om apps te downloaden. Maar het mooiste is de mogelijkheid om je muziek van je telefoon door te sturen naar het flamboyante Bowers & Wilkins systeem van 1400 Watt en 19 luidsprekers. De XC90 wordt zo een concertzaal op wielen.

Comfort verzekerd

Tijdens onze testsessie konden we aan de slag met de D5 en de T6, maar we konden ook rijden met een nog niet definitieve T8. Bij alle modellen viert het comfort hoogtij. Comfort dat bovendien geen compromissen doet op vlak van rijplezier. Dankzij de (optionele) adaptieve luchtvering houdt de XC90 z’n koetswerkbewegingen netjes onder controle. Een knap staaltje ingenieurswerk… En zelfs al is het niet meteen zijn cup of tea, ook op het onverhard laat de XC90 zich niet van de wijs brengen. De enigen die je aanmanen om het rustiger aan te doen, zijn de remmen (behalve op de T8), want die moeten het eerst de witte vlag hijsen.

Onder de motorkap

De concurrenten van Volvo mogen hun heil dan wel zoeken in V6- of V8’en, dat houdt de Zweden niet tegen om vast te houden een viercilinder van twee liter, zowel in benzine- als in dieseluitvoering. Het aanbod bestaat uit een D4 (4x2 of 4x4, 190 pk, 400 Nm), D5 (4x4, 225 pk, 470 Nm, 152 g CO2/km), T5 (4x4, 254 pk, 350 Nm), T6 (4x4, 320 pk, 400 Nm) en T8 (4x4, 400 pk, 640 Nm, 59 of 64 g CO2/km). Bij alle motorisaties is er gekozen voor een geautomatiseerde achtversnellingsbak.

Vreesden we even dat de automatische versnellingsbak voor onvoldoende pit zou zorgen, dan verraste de D5 ons toch met z’n uithoudingsvermogen en z’n beschikbaarheid bij gelijk welk toerental. Het was soms moeilijk om te geloven dat er onder de motorkap slechts een twee liter zat. Eentje die bovendien uitstekend is geïsoleerd. Deze biturbo levert de prestaties de XC90 waardig. Vraag blijft wel of ook het verbruik gunstig evolueerde want in het heuvelachtige Catalaanse landschap kwamen we uit bij een gemiddeld verbruik van 11 liter.

Bij de T6 gaat het er nog net wat feller aan toe, mede dankzij de compressor en de turbo levert hij 320 pk. Een paardenstal die hij relatief discreet beheert en daardoor zelfs prestigieuzer over de wegen rijdt.

T8 Twin Engine

De T8 is een geval apart. Net zoals de T6 levert de motor 320 pk, maar hij zet dat vermogen vol over op de voorwielen. Die hebben daar hun handen meer dan aan vol. Achteraan zorgt een elektrische motor van 80 pk voor de aandrijving van de wielen. Deze plug-in hybride zou een elektrisch aangedreven autonomie van 40 km hebben en daardoor heeft hij een gemiddelde uitstoot van 59 gr CO2/km. Zelfs met z’n 19” velgen! Door deze lage cijfers wordt de T8 voor 100% aftrekbaar!

De T8 beschikt over 400 pk en 640 Nm en dat zijn waarden waarmee hij gerust naast een biturbo V8 mag staan. De T8 waar we mee reden is ronduit verbluffend. Toegegeven, hij staat nog niet op punt (zeker nog niet wat betreft besturingselementen), maar de Volvo-ingenieurs hebben ons verzekerd dat dat euvel verholpen is op het moment dat het productiemodel bij de dealers zal staan, eind 2015.

Prijs

De XC90 is op alle vlakker verbeterd ten opzichte van z’n voorganger dus ook z’n prijskaartje ging naar boven. De XC90 start aan 51.400 euro (D4, 5 plaatsen, tweewielaandrijving) en daarmee zit hij onder de prijzen van de Duitse concurrenten. De lijst met veiligheidsuitrusting is lang en dat heeft ook z’n weerslag op het uiteindelijke prijskaartje voor wie z’n XC90 aardig wil uitrusten.

Nochtans is de XC90 nu al een succes. In België zijn er van de nieuweling al 633 exemplaren verkocht, terwijl hij nog niet bij de dealer staat, laat staan dat je er een testrit mee kon maken. Overigens, 60% van die bestelde wagens zijn T8-modellen… Dat neemt niet weg dat naar alle waarschijnlijkheid de D5 het model zal zijn dat het meest zal worden verkocht.

Conclusie

Volvo is lang een outsider geweest ten opzichte van de Duitse merken, maar vandaag kunnen de Zweden hun concurrenten recht in de ogen kijken. De XC90 is een geslaagde, verbluffende wagen die bol van staat van de juiste tradities, en met z’n technologie de concurrentie met de Mercedes ML, Audi Q7, BMW X5 en consorten aan kan gaan. De prijs daarvoor is navenant, maar wel verantwoord.