De Euronormen volgen elkaar op en de jacht op de CO2-uitstoot wordt steeds draconischer. De voor 2025 aangekondigde Euro 7-norm wil duidelijk de verbrandingsmotor verbannen. De Europese Commissie meent namelijk dat de CO2-uitstoot tegen dan drastisch omlaag moet om het in 2015 ondertekende Klimaatakkoord van Parijs te kunnen halen. De Euro 6-normen zijn op dit vlak gewoon niet streng genoeg en maken het dus niet mogelijk om de verbintenissen te halen die Europa is aangegaan.
Duitse bondskanselier op de rem
De Duitse bondskanselier geeft slechts zelden haar persoonlijke mening over de strategie rond milieuwetgeving, maar deze keer heeft ze haar discretie laten varen nu een hele tak van de Duitse industrie bedreigd is.
Tijdens een conferentie met de confederatie van Duitse werkgevers benadrukte Merkel dat het overhaaste einde van de verbrandingsmotor zware gevolgen zou kunnen hebben. Ze vertelde namelijk dat dit type motoren niet expliciet zou worden verboden, maar dat het “technisch onmogelijk” zou worden om ze nog in productie te houden als gevolg van veel te strenge uitstootnormen.
“De komende jaren zullen we uiteraard nog veel moeten rekenen op verbrandingsmotoren,” zei ze en ze voegde toe dat een werkgroep “samengesteld door de industrie en de regering de wetgevende maatregelen” zou moeten begeleiden die Europa wil invoeren, waaronder de sterk gevreesde Euro 7-norm.
Voor de autosector van onze oosterburen is de uitdaging kolossaal. Zij heeft een groot deel van haar reputatie gebouwd op deze verbrandingsmotoren. Als de Europese wetgeving over vijf jaar echt te streng wordt, zouden de Duitse autoreuzen een van hun grootste verkoopargumenten en imagomakers verliezen waardoor hun tot nog toe onverwoestbare reputatie bedreigd wordt.