Is het echt nodig om de vier cilinders onder de motorkap altijd te gebruiken? Die vraag heeft Volkswagen zich gesteld. Het antwoord is een duidelijke neen. Tenzij je rechtervoet er echt om vraagt, snijdt de viercilinder TSI twee cilinders tijdelijk af.

Bekende techniek

Revolutionair? Neen, want enkele Amerikaanse constructeurs gebruiken deze techniek al om de dorst van hun grote V8-motoren te temperen. Ook Mercedes past het toe op zijn motoren met grote cilinderinhoud. Maar hier is er geen sprake van een grote V8 of V12. VW innoveert dus door het recept een trede lager toe te passen, op een viercilinder.

Hoe werkt het?

In de praktijk belooft Volkswagen een regelmatige en evenwichtige werking. Als het toerental tussen 1.400 en 4.000 tr/min ligt en het gevraagde koppel tussen 25 en 75 Nm, worden maar twee cilinders gevoed. Volgens de constructeur daalt het verbruik zo met 0,4 l/100 km. Gekoppeld aan een start-stopfunctie bedraagt de winst 0,6 l/100 km. 

Het grootste verschil zie je bij relatief lage en constante snelheden (50 km/u in derde of vierde versnelling). Dan win je ongeveer 1 l/100 km. Bij een sportieve rijstijl worden de vier cilinders wel allemaal gebruikt.