Afgezien van de competities voor eenzitters en het WK Rally, ontsnappen maar weinig disciplines aan de opmars van de diesels. De strijd voor de overwinning in rallyraid gaat voortaan tussen wagens aangedreven door turbodiesels, met een overwinning van de VW Touareg in de voorbije Dakar. Ook in het WTCC en in endurance geven diesels de toon aan. Op zijn niveau ontsnapt de VW Fun Cup niet aan deze tendens.
Het seizoen dat dit weekend van start gaat met de Francorchampions staat in het teken van de strijd tussen teams die geopteerd hebben voor een BlueMotion TDI motor en de aanhangers van een traditioneel benzineblok. De eerste groep wil het verschil maken dankzij het vermogen van de 1900 TDI met roetfilter (160 paarden), die tijdens testen erg betrouwbaar bleek. De tweede groep mikt op de ervaring die al verscheidene seizoenen opgedaan werd met de viercilinder 1800cc, waarvan ze ondertussen alle parameters onder de knie hebben.
Het eerste verdict zal vallen na een race over zes uren, verdeeld in twee manches van 180 minuten, waarbij geen enkele mechanische ingreep toegelaten is tijdens de break (een pauze tijdens de nacht van zaterdag op zondag…). Alle teams die binnen dezelfde ronde blijven in het eerste gedeelte, zullen weer op gelijke voet van start gaan in het tweede deel. De favorieten moeten dus zaterdagnamiddag in dezelfde ronde als de winnaar eindigen om zondag nog een kans te maken op de overwinning.
De belangrijkste tenoren van de VW Fun Cup zullen natuurlijk van de partij zijn, aangevoerd door de kampioenen van Colson Racing met een aangepast trio: Fabio Paoleschi bijgestaan door Michel Simul en Philippe Systermans in plaats van Philippe Capocci, die zijn geluk zal beproeven in de BTCS met een SEAT. De piloten van Colson Racing, voortaan met het nr. 19 in plaats van « hun » nr. 18, beschikken over een BlueMotion TDI, net zoals de meeste andere favorieten die stuk voor stuk geschiedenis willen schrijven in de Fun Cup door als eerste de kampioenstitel te behalen met een turbodiesel.
In willekeurige volgorde citeren we Van den Abeele-Gérard-Ryheul (VV Speed), Mondron-Mondron (Kronos Racing), Maillet-Vroman-Brouwers-Dubois (Dubois Racing), Nava-Colman-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick), Lognard-Godart-Wilmet (Cityzen Promotion Immobilière), Viron-Richard-Bordet (MTE Retrodor) en vooral het viertal dat door veel volgers getipt wordt, Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM).
Maar, er zijn nog andere teams die kunnen verrassen, zoals de GT-specialisten Bouillon-Voets (McDonald Racing) en Nelissen Grade-Poncelet-Van Rooij (MTE Blackbug), of nog Magal-Quede-Ferraro (Ball Events-Exodus).
De « benzine » clan telt ook enkele serieuze kleppers, zoals Lecluse-Detiège-Wintgens (Ball Events), Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus), de Fransen Arbaut-Bignalet-Brangeon-Brangeon (MTE MacDo), de voormalige kampioenen Piron-Delrez (Astur Car), Greensall-De Groof-Janssens (MTE D&D Financials), en nog een aantal Duitse teams die tijdens de Francorchampions het startveld vervoegen in het kader van hun nationale competitie. Bij hen is het uitkijken naar Gazon-Reinke-Peiffer (Black Panther), Böttner-Böttner-Poletra en Eckert-Eckert-Geng (MS Racing).
Tot slot zijn er de tweezitters. De VW Fun Cup zou immers niet dezelfde charme hebben zonder deze speciale bolides waarin toeschouwers de race letterlijk van binnenuit kunnen beleven.