De Discovery is ondertussen aan zijn vierde generatie toe. Dus krijgt hij een nieuwe V6 diesel terwijl zijn look wel erg op die van de Range begint te lijken.
 

LR-TDV6 3.0 l
 

De uiterst geraffineerde V6 van 2,7 liter kwam toch wat punch tekort om de zware koets van de Discovery vlot vooruit te stuwen. Daarom wordt hij nu door een schitterende V6 van 3000 cc vervangen die 245 pk bij 600 Nm koppel produceert terwijl de motor reeds aan de Euro5-normen beantwoord en slechts 10,5 liter verbruikt.
Onder het e-Terrain logo vinden we verscheidene oplossingen terug die noodzakelijk waren om zowel verbruik als uitstoot te beheersen. Zo zien we een intelligente alternator, een koppelomvormer met beperkte slip en een nieuw motorbeheer verschijnen. De traagloop daalt wat, de overbrenging wordt langer, de aircopomp koppelt zichzelf af en het aerodynamisme werd grondig bestudeerd.

Mooie Range
 

Frontaal gezien doet de Discovery nu sterk aan de Range denken. Niet alleen werd hij stilistisch wat verfijnder maar ook de Cx-coëfficiënt ging naar beneden. Enkele LED’s zorgen ervoor dat hij aan de mode aangepast blijft terwijl enkele gadgets als keyless start, automatische en zelfregelende lichten of nog een camera het leven veraangenamen. In het interieur kan je nog steeds zeven personen kwijt maar de alles werd wel hertekend.

Lager zwaartepunt
 

Het voorkeurterrein van de Discovery is uiteraard weg van begane paden. Hij kan haast in een boom klimmin en die capaciteiten worden nog eens verbeterd na enkele wijzigingen aan het Terrain Response en de ophanging. Zo wordt de het overhellen nu makkelijker gecontroleerd doordat het zwaartepunt lager komt te liggen en dat heeft natuurlijk ook zo zijn gevolgen voor de prestaties op de weg…