Net zoals in de Francorchampions werkten de deelnemers in de Trophée de Bourgogne zaterdag een manche van drie uren af, alvorens zondag het tweede deel van opnieuw drie uren te betwisten. Na het eerste deel werden de tellers op nul gezet voor de teams die evenveel ronden aflegden als de winnaars. Na de Duitse deelnemers in de Ardennen, kwamen de Italianen de Belgische specialisten uitdagen in de Bourgogne. Na een race over 360 minuten in twee delen, weerklonk het Italiaans volkslied voor de winnaars Memmola-Palopoli (G-Force). Zij wonnen voor Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) en Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus).

 

Meteen in het eerste deel van de race toonden de Italianen hun ambitie. Bergamaschi-Nale-De Castro (BD Racing 1) gaven het tempo aan, samen met Memmola-Palopoli (G-Force) en Cassera-Carrara-Bottazzi-Rosoux (Zebra Fun). Deze drie teams vormden de kopgroep na het eerste deel van 180 minuten, samen met Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus) en Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing). De uiteindelijke winnaars moesten bij dit vijftal gezocht worden, want ze waren de enigen die 104 ronden konden afwerken in het eerste deel.


Olivier Van Oost (McDonald's Racing), die de pole kreeg toegewezen bij lottrekking, moest al snel plooien voor de aanvallen van een grootse Maxime Soulet (MPM Racing) en Pierre Matoul (Groupe Circus), die optimaal gebruik maakte van zijn VW Fun Cup die voor de eerste keer aangedreven werd door het BlueMotion TDI-blok. Steven Kane (Chad Racing) naderde snel op de leiders, met in zijn spoor Alberto Bergamaschi (BD Racing 1), het speerpunt van de « squadra azzura » die al indruk maakte tijdens de trainingen.

Na het eerste uur werd het veld aangevoerd door Bergamaschi en zijn makkers, met een veertigtal seconden voorsprong op Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus) en Stéveny-Dockerill-Kane (Chad Racing). Naarmate de race vorderde werd de suprematie van de Italianen duidelijk, want ook Cassera-Carrara-Botazzi (bijgestaan door Pierre-Yves Rosoux) en Memmola-Palopoli (G-Force) sloten aan bij de kopgroep. Van de Belgen konden naast Serexhe-Matoul-Léonard, enkel Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) het tempo enigszins volgen. De anderen moesten stilaan lossen en zagen de kopgroep steeds meer voorsprong nemen.


De laatste minuten van het eerste deel waren erg stresserend voor de leden van Colson Racing. Philippe Systermans moest alles uit de kast halen om niet op een ronde gezet te worden door de leiders. Opgelucht zag hij de geblokte vlag. Colson Racing was een van de vijf teams die zondag voor de zege zou kunnen strijden in het tweede deel van drie uren wedstrijd.

 

45 beslissende minuten

 

In het tweede deel van de race vielen er op de piste nog maar weinig positiewissels te bemerken. Alberto Bergamaschi (BD Racing 1) voerde het veld aan… maar staat toch niet in de top 10 van het klassement. De verklaring is simpel: « Onze mecaniciens moesten aan het chassis werken buiten de toegelaten tijd, waardoor we drie ronden straftijd hebben gekregen,» vertelde de piloot van het Italiaanse team. Zijn landgenoten Memmola-Palopoli (G-Force) en Cassera-Carrara-Botazzi-Rosoux (Zebra Team) bleven vooraan wel strijden met de Belgische tenoren.

 

Pas in de laatste drie kwartier van de tweede manche veranderde de hiërarchie vooraan. Pierre-Yves Rosoux en zijn teamgenoten voor het weekend verspeelden al hun kansen door een mechanisch probleem. Daardoor moest G-Force de Italiaanse eer alleen verdedigen tegen de twee Belgische formaties die jacht maakten op de zege. Door het uitrukken van de safety-car werden de verschillen kleiner. Het verschil tussen de drie leiders bedroeg plots nog slechts een vijftiental seconden. Maar bij de herstart controleerden Davide Memmola en Luigi Palopoli perfect het gebeuren en bezorgden ze de Squadra Azzura een prachtige overwinning.

 

De ereplaatsen gingen naar Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) en Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus), die nog net voldoende voorsprong over hielden op… Bergamaschi-Nale-De Castro (BD Racing 1) en Pulinx-Soulet-Fumal (MPM Racing). Verder volgden Viron-Richard-Bordet (MTE Retrodor) die weer erg snel onderweg waren en Piron-Delrez (Astur Car), de winnaars in de categorie voor benzinemotoren. Verder volgden nog De Keijser-Vroman-Brouwers-Dubois-Maillet (Dubois Racing), Nava-Gressens-Colman (Cornélis Racing Quick) en Nelissen Grade-Poncelet-Van Rooij (MTE Blackbug). Bij de tweezitters scoorden Lionel Hermans en Eric Spitzer (Vroom.be) de dubbel, nadat ze eerder ook al aan het feest waren in de Francorchampions. Bovendien eindigden ze in de top 20 algemeen.

 

Klassement na drie uren: 1. Bergamaschi-Nale-De Castro (BD Racing 1) 104 ronden ; 2. Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus) op 56.287 ; 3. Cassera-Carrara-Bottazzi-Rosoux (Zebra Fun) op 1.32.769 ; 4. Memmola-Palopoli (G-Force) op 1.37.348 ; 5. Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) op 1.42.584 ; 6. Steveny-Dockerill-Kane (Chad Racing) op 1 ronde ; 7. Piron-Delrez (Astur Car), leiders in "benzine" ; 8. Pulinx-Soulet-Fumal (MPM Racing) ; 9. Viron-Richard-Bordet (MTE-Retrodor) ; 10. Nava-Gressens-Colman (Cornélis Racing Quick) op 2 ronden... 15. Dubuc-Eeckhout-Jorquera-Weishaupt (Exodus), leiders bij de tweezitters; enz.

 

Uitslag : 1. Memmola-Palopoli (G-Force) 208 ronden ; 2. Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) op 23.798 ; 3. Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus) op 35.842 ; 4. Bergamaschi-Nale-De Castro (BD Racing 1) op 1 ronde ; 5. Pulinx-Soulet-Fumal (MPM Racing) ; 6. Viron-Richard-Bordet (MTE Retrodor) op 2 ronden ; 7. Piron-Delrez (Astur Car), 1ste « benzine » ; 8. De Keijser-Vroman-Brouwers-Dubois-Maillet (Dubois Racing) op 3 ronden ; 9. Nava-Gressens-Colman (Cornélis Racing Quick) ; 10. Nelissen Grade-Poncelet-Van Rooij (MTE Blackbug)… 19. Hermans-Spitzer (Vroom.be) op 9 ronden, 1ste tweezitter.