De Golf R400 werd ontwikkeld door Volkswagen R. De sportafdeling van het merk nam de Golf R als basis en haalde het maximum uit de 2.0 TFSI: 400 pk (+100 pk) en een koppel van 450 Nm (+70 Nm). Met een specifiek vermogen van 200 pk per liter kan hij wedijveren met echte sportwagens en doet hij nog beter dan de Mercedes A45 AMG met een tweeliter van 360 pk. De Golf R400 is wel maar een studiemodel, onthuld op het salon van Peking.
In 3,9 seconden haalt de Golf R400 100 km/u en bij 280 km/u vindt de viercilinder het welletjes. Elektronische sperdifferentiëlen, permanente vierwielaandrijving en een sportonderstel zorgen ervoor dat dit in veilige omstandigheden gebeurt.
Looks
Uiteraard reflecteert het uiterlijk het sportieve innerlijk van dit ‘Golfje’. De R400 maakt indruk door zijn brede wielkasten, 19-duimsvelgen, grote koelluchtopeningen, diffuser in de achterbumper, dubbele dakspoiler en twee grote uitlaten. Binnenin zit je voorin in sportstoelen met vijfpuntsgordels en werd de achterbank vervangen door twee individuele zetels.