Met de nieuwe Polo GTI vindt Volkswagen een beetje de sfeer terug van de eerste Golf GTI. Onder de motorkap van deze compacte auto zit een turbo, intercooler motor van 1.8 liter met 150 pk (110 kW). Onnodig om te verduidelijken dat de look van deze Polo de herinneringen van de GTI oproept. Een wereldpremière voor het salon van Tokyo.
Geblokt
De motor laat deze kleine VW toe de 0 tot 100 km/u af te leggen in 8.2 seconden. De Polo GTI heeft ook slechts 7.5 seconden nodig om van 80 tot 120 km/u te geraken. Wat de topsnelheid betreft worden de verwachtingen, hoe kon het ook anders, ingelost met 216 km/u ! Een koppel van 229 Nm zal ook helpen voor vlotte acceleraties. Voor het verbruik kondigt VW een gemiddelde van 7.8 liter aan.
In rood en zwart
Je zult niet naast de Polo GTI kunnen kijken met zijn zwart V-vormig rooster, omringd door een rode streep, en een dubbele chromen uitlaat. Het derde stoplicht werd in de achterspoiler verwerkt. De koplampen zijn ook door een zwarte strook omlijnd. De remklemmen, die zijn rood. De designers hebben een « stroboscoop effect », zoals ze het zelf noemen, bereikt met de 5 spaak lichtmetalen velgen waardoor je nog steeds de rode remmen kan zien. Deze velgen zijn voorzien van 205/45 R 16 banden, het chassis komt 15 mm lager uit dan de standaard Polo. Tot slot krijgt de Polo GTI uiteraard de ESP mee.
Leer en aluminium
Het interieur onderscheid zich door 2 zwarte tinten en aluminium. Hij krijgt een lederen sportstuur, versnellingspook is ook in leder, net als de handrem. De pedalen zijn uiteraard in aluminium. Wat de zetels betreft, deze zijn uit stof met een GTI logo. Om praktisch te blijven kan de achterbank in 1/3, 2/3 of 3/3 worden neergeklapt om over 270 tot 1030 liter laadruimte te beschikken. Dit model zal op enkele “doelgerichte” markten gecommercialiseerd worden, en komt vanaf de lente 2006 naar Europa.
Bron : Volkswagen