Matthias Müller wil eerst de toekomst van de groep veiligstellen: “We moeten en we zullen deze crisis het hoofd bieden, want Volkswagen is een groep die gebouwd is op een solide basis.” Dat neemt niet weg dat de CEO zich bewust is van het titanenwerk dat hem wacht. “Naast de enorme financiële schade waarvan de omvang momenteel nog niet te overzien valt, is dit vooral een aanslag op het vertrouwen. Onze belangrijkste taak is het terugwinnen van het vertrouwen van onze klanten, van onze partners, van onze investeerders en van het grote publiek.”
Wagens met frauduleuze software
Müller belooft om zo snel als mogelijk met een oplossing te komen voor de wagens die zijn uitgerust met de malafide software. “Voor het gros van de voertuigen zal het volstaan om een update van de software door te voeren, maar voor de andere wagens zal er aan de hardware worden gesleuteld. We houden de klanten voortdurend op de hoogte over de maatregelen die we nemen en zullen hen bij onze dealers uitnodigen.”
Drastische maatregelen
Om te anticiperen op de financiële kater voorziet Müller in draconische maatregelen. “We hebben onze investeringsplannen herbekeken. Alles wat niet absoluut noodzakelijk is, is on hold gezet of geschrapt.” De CEO gaat verder: “Om heel eerlijk te zijn, er is geen ander plan dat niet pijn doet.” Müller wil het personeel gerust stellen en zegt dat de directie alles in het werk zal stellen om de tewerkstelling te vrijwaren.
Einde van toekomstige projecten?
Door de radicale stappen die Müller neemt, komen er een aantal projecten op de helling te staan: wat met de nieuwe Bugatti, de Audi-projecten in de Formule 1, de nieuwe Volkswagen Phaeton, de SUV van Lamborghini…? De kans dat deze projecten worden stopgezet, is reëel.