Robin Van den Bogaert

14 SEP 2015

Hoe stoer vind jij de nieuwe VW Tiguan?

2,6 miljoen kopers wisten de eerste generatie van de Tiguan wel te smaken. Maar kan zijn opvolger dat evenaren? Net voor de opening van het salon van Frankfurt, toont Volkswagen de eerste beelden.

Op de Duitse beursvloer staan meteen vier varianten van de nieuwe Tiguan: een sportieve R-Line, een klassiek onroadmodel, een stoerder aangekleed offroadmodel en de Tiguan GTE. Die laatste is eigenlijk nog een studiemodel en heeft een hybride aandrijving met maximaal 218 pk (1.4 TSI plus elektromotor in de versnellingsbak). Net als in de Passat en Golf komt er dus een plug-inhybride.

Benen of bagage

De nieuwe Tiguan is 6 cm langer dan voorganger en 3 cm breder, maar tegelijk ligt het dak 3 cm lager. Binnenin belooft Volkswagen meer ruimte, vooral voor de passagiers achterin. De achterbank kan over een afstand van 18 cm verschuiven, zo heb je ofwel meer beenruimte ofwel 145 liter extra bagageruimte (615 tot 1.655 liter).

Veel keuze

De Tiguan gebruikt hetzelfde MQB-platform als de Golf en Passat, wat heel wat mogelijkheden biedt voor de aandrijving. Het spectrum varieert van 115 tot 240 pk. De TSI's hebben 125, 150, 180 en 220 pk, de diesels zijn goed voor vermogens van 115, 150, 190 of 240 pk. De nieuwe motoren zijn tot 24 procent zuiniger dan hun voorgangers. Voorwielaandrijving is standaard maar vierwielaandrijving is ook mogelijk en die kun je naar wens aanpassen aan de omstandigheden op de weg (4Motion Active Control).

Infotainment

Tot slot introduceert de tweede generatie van de Tiguan (voor het model) nieuwe uitrusting zoals een noodrem voor de stad met voetgangersherkenning, automatische ongevalmelding of een rijstrookassistent. Dankzij de infotainmentsystemen worden smartphones (Android en iOS) en zelfs tablets gekoppeld aan de Tiguan.

Advertentie
Advertentie
Advertentie