De Duitse autobouwer werkt momenteel aan een technologie die de aanvaarding van elektrische auto’s bij het grote publiek kan versnellen. Hoewel deze auto’s heel wat voordelen hebben, hebben ze ook één groot nadeel: je moet ze vaak worden opgeladen! En dat neemt tijd in beslag, en je moet over het algemeen je laadkabel ergens onderaan de koffer gaan zoeken. Maar VW hoopt dat die handeling binnenkort tot het verleden behoort dankzij inductieladen.
Bestaande technologie
Een elektrische of hybride auto opladen zonder kabel, dat kan al, maar niet met eender welke wagen. Je hebt een daartoe aangepast voertuig nodig, zoals de McLaren Speedtail bijvoorbeeld. De Britse hypercar kan zijn batterij snel herladen dankzij deze technologie. Maar die meet amper 1,647 kWh, zowat 46 keer minder dan die van de recent aangekondigde ID.5!
Concreet!
In samenwerking met het ORNL (Oak Ridge National Laboratory) en de University of Tennessee werkt VW aan een supersnel oplaadsysteem met inductie. En de Duitse groep wil concrete resultaten. Het objectief is om de batterij van een Porsche Taycan op te laden van 10% naar 80% in 10 minuten! Dat betekent 300kW elektriciteit doorsluizen zonder kabel! Een debiet dat de meeste elektrische auto’s van vandaag met kabel zelfs niet halen. We zijn er dus nog niet, maar de ingenieurs zijn er wel al in geslaagd om de Duitse sportwagen op te laden met een vermogen van 120 kW. Niet slecht!