Dit is de allerzuinigste auto met een verbrandingsmotor van de hele wereld. Volkswagen kondigt een gemiddelde aan van 0,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 21 g/km. De XL1 lijkt recht van een andere planeet te komen, maar gaat echt in productie.

Close encounters of the third kind

Een hybridegroep die je aan het stopcontact oplaadt (plug-in) beweegt de XL1 voort. Concreet wordt de verbrandingsmotor (een tweecilinder TDI met 48 pk) geholpen door een elektrische eenheid met 27 pk. Het verbruik en de CO2-uitstoot breken records, maar dit is zeker geen slak: 160 km/u topsnelheid en 0 tot 100 km/u in 12,7 seconden. 

Het geheim? Een buitengewoon gladde stroomlijn en een gewicht dat beperkt blijft tot 800 kg. De ingenieurs gingen zelfs zo ver dat ze de buitenspiegels vervingen door camera’s en de achterwielen verbergen achter deksels. De afmetingen blijven erg compact: 3,89 meter lang, 1,15 meter hoog (13 cm lager dan een Porsche Boxster) en 1,67 meter breed.

Vanbinnen kunnen twee personen plaatsnemen in zetels uit één stuk en zit passagier iets meer naar achteren. De sfeer is hier minder futuristisch dan aan de buitenkant. We steken niet weg dat we erg benieuwd zijn om nader kennis te maken met deze XL1. Leve de toekomst!