De Waalse snelwegen worden verlicht met oude sodiumlampen, maar dit jaar nog komt daar verandering. Het Waalse Gewest heeft namelijk zopas officieel zijn “Plan Lumière 4.0” uit de doeken gedaan.
166.000 ton CO2 minder
Dit ambitieuze plan wil de 100.000 sodiumlampen langs de 2.700 snelwegkilometers van het Gewest vervangen door ledlampen. Dat gebaar voor het milieu zal de stroomproductie verminderen met 76 procent of 1,3 miljard kWh. Op 20 jaar tijd levert dat een besparing van 166.000 ton CO2 op. Bovendien is het witte licht van de ledlampen beter aangepast aan de manier waarop het menselijke oog ’s nachts kijkt.
Adaptief en geconnecteerd
Maar dat is niet alles. Deze nieuwe verlichting zal namelijk volledig geconnecteerd zijn met het nieuwe Perex-centrum. Dat kan zo een grote databank opbouwen die helpt om de lichtintensiteit te bepalen. Zo kan de helderheid in real time worden aangepast aan de verkeersdichtheid, de verkeersomstandigheden en zelfs aan het weer.
In de praktijk gaan de lichten harder branden als een auto op de invoegstrijk komt om andere automobilisten te wijzen op zijn aanwezigheid. Bij wegenwerken of een ongeval kan de lichtsterkte ook worden opgevoerd om de veiligheid te versterken. En dat is niet alles: als een spookrijder wordt opgemerkt, gaan de lampen knipperen om te wijzen op het gevaar.
4 jaar vanaf 2019
Het nieuwe plan “Plan Lumière 4.0” wordt gerealiseerd via een privaat-publieke samenwerking door het consortium LuWa, dat bestaat uit Citelum, Luminus, CFE en DIF. Met een totaalbudget van 600 miljoen euro over 20 jaar zouden zo 400 nieuwe banen worden gecreëerd. De progressieve invoering van deze nieuwe geconnecteerde ledverlichting langs de Waalse snelwegen start in het tweede semester van 2019 en zou na 4 jaar klaar moeten zijn.