Net nu we meer nood hebben dan ooit aan vrachtwagens om onze voedingswinkels, apotheken en hospitalen te bevoorraden worden truckers tegengehouden aan de grenzen van sommige Europese lidstaten. Zo stonden de voorbije uren eindeloze files tussen Duitsland en Polen, aan de haventoegang van Calais en aan de poorten van de Tsjechische Republiek en Hongarije.
Anderzijds verloopt alles wel vlot in de Benelux en in West-Duitsland. In Italië mogen truckers rijden, maar ze moeten uitgerust zijn met een mondmasker en handschoenen en ze moeten het grondgebied binnen de 72 uur weer verlaten.
Kakofonie
Er zijn ook landen met een veel minder logisch beleid. Zo heeft Hongarije zijn grenzen gesloten voor vrachtwagens. In Tsjechië mogen ze de ene dag binnen en de andere dag niet. Het is duidelijk dat dit forse problemen oplevert voor professionele vervoerders. Maar het kan nog erger: in Roemenië worden internationale chauffeurs in quarantaine geplaatst… gedurende 14 dagen. Dat maakt de bevoorrading bijzonder complex.
Frankrijk van zijn kant eist een hele resem documenten van vrachtwagenchauffeurs die de grens overkomen. Ze moeten een attest kunnen voorleggen dat bewijst dat ze rijden om professionele redenen… Een transportbedrijf reageerde al met deze sarcastische uitspraak: “Alsof een 30-tonner de Franse grens oversteekt om de toerist te gaan uithangen”. De sfeer zit erin…
Ondertussen heeft de Europese Commissie een idee gelanceerd om een rijstrook voorbehouden aan vrachtwagens te openen. Nederland gebruikt die oplossing nu al en dat lijkt vruchten af te werpen. Het is afwachten of het idee ook elders nog zal worden overgenomen in de komende weken.