Renault bouwde al prestigemodellen in 1908, toen het deze 40 CV onthulde. Het model was vrij succesvol. Zijn motor met een cilinderinhoud van bijna… 10 liter maakte er een snelle en tegelijk robuuste machine van.

20200323122708renault2.jpg

In de jaren ’10 en ’20 van de vorige eeuw verkeerde de automobiel in zijn beginjaren. De sector functioneerde toen nog anders dan vandaag. Destijds was het gebruikelijk om een chassis met een motor te kopen bij een constructeur en dat bij een carrossier af te zetten om er een koetswerk op te laten maken. Dat maakte dat de 40 CV verkrijgbaar was met de mooiste koetswerken.

20200323122709renault1.jpg

Mechanisch gezien ging Renault niet op zoek naar ultieme verfijning, maar wel naar kwantiteit: de zescilinder had afhankelijk van de versie en het bouwjaar een cilinderinhoud van 7,5 tot… 9,5 liter. Het was de favoriete auto van de presidenten van de Republiek en hij bleef bijna 20 jaar in het aanbod.

20200323122709renault3.jpg

Pas in 1928 verving Renault het legendarische model en de officiële presidentswagen van Frankrijk door een moderner model: de Reinastella. Dat was een meer uitgewerkte auto met een meer verfijnde achtcilindermotor.