De timing is uiteraard niet toevallig gekozen. Bij het begin van de lente verschijnen de eerste motorrijders weer in beeld en hun aantal is de laatste jaren erg toegenomen. Van 1997 tot 2013 steeg het aantal ingeschreven gemotoriseerde tweewielers van 225.317 naar 450.793 stuks!

De Belgische motorrijder veroudert echter ook. De natuurlijke doorstroom van jongeren die al ervaring met scooters hadden, is de laatste jaren terugvallen. De jeugd spendeert haar centen liever aan een smartphone en geef hen maar eens ongelijk. Je oogst nu eenmaal meer succes met een nieuwe iPhone, dan met een Leovince-uitlaat.

Febiac wil weer het brede publiek, jong en oud, bereiken. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac, over het opzet van de Week van de Motor: “Het evenement komt voort uit de ervaring van vorige jaren toen we een ‘Dag van de Motor’ hielden. Dat was een geslaagd evenement met veel interesse voor testritten. Maar we stelden vast we daarmee vooral de bestaande ‘motards’ bereikten. Vandaar de ‘Week van de Motor’ in samenwerking met Studio Brussel om een breder publiek te bereiken.

De week van de motor wil opnieuw de troeven van de motorfiets in de kijker zetten. Het blijft een van de beste vervoersalternatieven, fiscaal zeer gunstig, maar vooral de heilzame effecten moet je aan de lijve ondervinden. Een motorrit ontstresst en geeft je dat zeldzame gevoel van vrijheid. We raden iedereen aan om zich onder te laten dompelen in de week van de motor. Wij hebben er nog (voor) geen meter spijt van gehad.

Meer info over de week van de motorfiets, de (voordelige) acties en initiatieven krijg je op www.moto.be/weekvandemotor