Suzuki Vitara (1988 – 1998)

De huidige generatie van de Vitara is rationeler en gezinsvriendelijker maar heeft niet het atypische karakter van vroeger. Deze eerste generatie is een pure 4x4, maar dan op schaal 1:2. Hij kan meerdere petjes opzetten: 4x4, bedrijfsvoertuig of zelfs cabriolet. Mechanisch is hij heel stevig, maar hij is gevoelig voor corrosie.   

Toyota RAV4 (1994 – 2000)

Met minder dan 3.000 euro in de portefeuille ben je aangewezen op de eerste generatie (1994 tot 2000). Niet slecht, want dit is de meest typische en historische RAV4: dit model startte het segment van de kleine terreinwagens voor vrije tijd. Vierwielaandrijving is trouwens standaard.

Daihatsu Terios (1997 – 2006)

Oké, er bestaan SUV’s met een hogere status. Maar zelden zijn ze zo goedkoop als deze. Voor ongeveer 2.500 euro vind je zelfs een exemplaar van een jaar of vijftien, zonder gebreken en stipt onderhouden. De 1.3 benzinemotor met 86 pk is onverwoestbaar.

SsangYong Musso (1993 – 2005)

Hij ziet er mooier uit dan de generatie die hem opvolgde en met zijn lengte van 4,64 meter biedt hij veel ruimte voor adolescenten op de achterbank. Avantgardistisch is hij niet; de Musso gebruikt eerder beproefde oplossingen zoals een stevige vierwielaandrijving en Mercedes-motoren (benzine en diesel) met vier, vijf of zes cilinders.

Ford Maverick (1993 – 1999)

Dit is de origineelste van de lijst. Een miskende auto die nochtans veel troeven heeft: hij biedt plaatst aan zeven personen, heeft een volledige uitrusting en staat zijn mannetje in het terrein. De techniek is rustiek: de 2.7 viercilinder turbodiesel is niet kapot te krijgen.