Op 22 juli gaf Tesla een persconferentie rond zijn jongste trimestercijfers, en die zijn nieuwswaardig om een bijzondere reden: hoewel de Covid-19-crisis de wereldwijde economie en vooral de autosector midscheeps heeft getroffen, is de winst van de constructeur van elektrische auto’s meer dan verzesvoudigd. Nu moeten we ons daar geen duizelingwekkende cijfers bij voorstellen, want in het eerste trimester maakte Tesla 16 miljoen dollar winst en in het tweede 104 miljoen dollar. Dat is het soort budget dat Toyota uitgeeft om een nieuw handschoenenkastje te bedenken. Maar in de huidige marktcontext is het toch een opzienbarende verwezenlijking. In de VS heeft het merk 75 procent van de elektrische automarkt in handen en zelfs in China, dat bulkt van de elektrische constructeurs, is de Model 3 de bestverkochte EV van het land.
2 nieuwe modellen, Roadster over 1,5 jaar
Op de persconferentie werd een vraag gesteld over eventuele toekomstige modellen van het merk. CEO Elon Musk reageerde dat er nog plannen zijn, maar dat hij daar nog niet te veel over kwijt wou. Tussen de regels liet hij wel verstaan dat de kans heel groot is dat er een stadswagen komt, maar ook dat er een soort minibusje van Tesla zou kunnen opduiken met tot 12 plaatsen. Dat busje zou dan vooral bedoeld zijn om mensen door het ondergrondse tunnelnetwerk van The Boring Company te rijden. Op de gebruikelijke vragen rond de Roadster, die oorspronkelijk dit jaar op de markt moest komen maar is uitgesteld, reageerde Musk dat de productie “over 12 tot 18 maand” zou worden opgestart – in de loop van 2021, dus. Dat betekent dat hij rond dezelfde tijd als de Cybertruck zou worden gelanceerd. Over dat model had Musk trouwens officieel nieuws: de pick-up zal niet van de band lopen in Tesla’s huidige fabriek in Fremont, maar wel in een volledig nieuwe site nabij de Texaanse stad Austin.