Liefhebbers van treinen weten dat elektrische locomotieven voorzien zijn van minstens één pantograaf die ervoor zorgt dat ze elektriciteit kunnen afnemen van de bovenleiding, de boven de sporen gemonteerde kabels die onder stroom staan.
In Zweden en Duitsland wordt dezelfde technologie toegepast op autostrades om elektrische vrachtwagens van stroom te voorzien! Siemens is aan zet om dit ongeziene concept uit te werken in samenwerking met Scania en Daimler. Concreet zullen compatibele vrachtwagens uitgerust zijn met een pantograaf bovenop de cabine, maar ook met een batterij die ervoor zorgt dat ze andere voertuigen kunnen voorbijsteken op een rijstrook die niet uitgerust is met een bovenleiding, en zich ook kunnen verplaatsen op klassieke wegen. De batterij kan opgeladen worden door middel van de pantograaf of een conventionele laadpaal.
In de toekomst geëlektrificeerde ‘corridors’ in heel Europa?
En alternatief dat in Vlaanderen ook heel wat interesse werkt. Een studie van VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek, in samenwerking met een dertigtal bedrijven, moedigt Vlaanderen aan om het innovatieve Duitse voorbeeld te volgen. Ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk buigen zich over de oplossing. Daarvoor zijn echter zware investeringen nodig. Enkel voor Vlaanderen gaat het om een bedrag van 2 miljard euro, dat terugverdiend kan worden in twee decennia. Als de buurlanden meewerken, zou een ‘corridor’ tussen de havens van Rotterdam, Antwerpen en Le Havre één van de eerste grensoverschrijdende routes kunnen zijn die voorzien is van deze technologie.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: