Het is zover: de elektrische scooter is er, en goed ook. Geen geheimzinnig Chinees apparaatje zonder garantie of naverkoopdienst maar een heuse Yamaha, een referentie in de motorwereld. Peugeot komt met de e-Vivacity, maar die is volgende keer aan de beurt. Eerst testen we de kleine Japanner in het centrum van Brussel. Het is trouwens niet toevallig dat de “Yamaha International Road Show” in Brussel halt hield. Volgens statistieken van de EU Observer is onze hoofdstad de meest drukke stad van Europa. Kortom: het ideale testterrein voor de Japanse oplossing van het verkeersinfarct: de EC-30.
Zonder onderhoud
Voorbij met tanken, oliewissel of lawaai en pollutie. Je haalt de kabel vanonder het zadel van de EC-30 en stopt die in de stekker, klaar. Reken wel op een laadtijd van 7 uur. Om te starten volstaat het om de sleutel om te draaien en op de ‘power’ knop te drukken onderaan het digitale dashbord. Vergeet echter je code niet van de diefstalbescherming. Daarnaast kan je de EC-30 niet starten tijdens het herladen of als hij op zijn steun staat.
Als een fiets
Dankzij het aluminium kader weegt de EC-30 slechts 56 kilogram. Net een fiets. Hij is meer een motorfiets dan een scooter want de voeten zijn niet beschermd tegen de weersomstandigheden. Jammer. Voor de rest ziet het kleine ding er aantrekkelijk uit. In ‘standaard’-modus is de autonomie zowat 40 km. Maar dan moet je er bijnemen dat je amper snelheid maakt. In de ‘power’-modus is het een leuk speelgoed waarmee je vlot door het verkeer laveert en een top haalt van 50 km/u. Hij trekt goed op terwijl de motor een amusant gefluit produceert. Maar op deze manier geraak je maar 20km ver, toch net genoeg voor de stad.
2.490 euro
Rest nog de prijs: 2.490 euro. Meer dan voor een klassieke 50 cc, maar toch competitief. De EC-30 vraagt immers geen onderhoud en de herlaadkosten zijn minimaal. Onder het zadel steekt een lithium-ion batterij die 500 keer kan opgeladen worden vooraleer hij capaciteit verliest. De prijs van een vervangbatterij is nog niet gekend maar zou tussen 700 en 800 euro schommelen. Spijtig is wel dat Yamha geen bagageruimte heeft voorzien onder het zadel, maar de constructeur heeft een waterdichte tas voorzien die je tussen de benen monteert.