De NMax wordt gemaakt in een grote fabriek in Indonesië, maar bij de ontwikkeling werd er vertrokken van een leeg blad papier. De scooter die op dat blad papier diende te verschijnen, moest een aantal tegenstrijdigheden succesvol combineren: een pittige maar zuinige motor, een wendbaar maar stabiel chassis, een compacte vorm maar met voldoende ruimte aan boord, een sportief design dat toch voldoende modebewust is. De Europese markt was bovendien nooit ver weg uit de hoofden van de ingenieurs.

De motor kreeg ruimschoots zijn deel van de aandacht. De eencilinder is volledig nieuw en bij de ontwikkeling stonden er drie zaken centraal: prestaties, het verminderen van de interne wrijving en het optimaliseren van de koeling. De NMax is zo de eerste 125cc scooter op de markt met variabele kleptiming, VVA genaamd (Variable Valve Actuation), die ondersteund wordt door nieuwe research naar het verloop van de lucht- en benzine bij de injectie. Het resultaat: koppel in lage toerentallen, vermogen in de hoge toerentallen en een verbruik dat net onder de 2 liter per 100 km moet liggen.


High tech

Voor de koeling zorgt een lateraal geplaatste radiator die aan de rechterkant van de motor is bevestigd. Het koelingscircuit wordt geregeld door een thermostaat en een by pass die ervoor zorgt dat de koelvloeistof maar naar de radiator wordt gestuurd als die voldoende heet is. Op die manier komt de motor erg snel op temperatuur en werkt hij dus gauw in de ideale omstandigheden waarin hij zuiniger te werk kan gaan.

Het verminderen van de interne wrijvingen beoogt hetzelfde doel. De tuimelaars zijn op lagers gemonteerd, de cilinder kreeg een speciale coating die de wrijving verminderd en de alternator kon compacter blijven omdat hij minder stroom moet leveren aan de LED-verlichting. Het nieuwe, pittige en high tech motorblok kreeg met rubber afgewerkte ophangingspunten om de trillingen te dempen.

Het chassis is een klassiek geïnspireerd stalen buizenframe. Dat gaf nog steeds het beste resultaat. Ook bij de vormgeving van de wielen werd de weegschaal nauwlettend in het oog gehouden. Het resultaat mag er wezen. Deze NMax weegt rijklaar 127 kg!


Opvallend

Andere eigenschappen die meteen opvallen zijn de 13 inch velgen die stevig geproportioneerd rubber krijgen (110/70 vooraan, 130/70 achteraan) en die vertraagd worden door 230 mm remschijven. Standaard levert Yamaha deze Nmax af met ABS! Onder het zadel is er een ruime opbergruimte voorzien waar een integraalhelm en wat kleine spullen in passen. De ruimte is echter een plastic bak zonder verlichting of bekleding.

De benzinetank is op de middentunnel geplaatst en is prima bereikbaar. Hij heeft een inhoud van 6,6 liter en de toegang wordt afgeschermd door een handig klepje dat voorkomt dat vuil, regen of een schroevendraaier met slechte bedoelingen hun weg er naartoe vinden. Het LCD-dashboard biedt de bestuurder heel wat informatie (tripmeter, verbruik), maar slaagt er niet in om de buitentemperatuur te vertellen. Onder de afwezigen noteren we ook de noodknipperlichten.

Onze splinternieuwe NMax’en staan voor het hotel opgesteld, netjes gemengd met enkele MBK’s Ocito, de tweelingbroer van de NMax die in Frankrijk en België wordt verkocht. De NMax is beschikbaar in vier kleuren. De groep journalisten is onderverdeeld in evenveel groepen en ze staan allemaal klaar om Lissabon op de best mogelijke manier te ontdekken.

Deze test laat ons toe om de kwaliteiten van de nieuwe Japanner te beoordelen, maar hij is ook (weeral) een geslaagde test die toont dat een kleine gemotoriseerde tweewieler niet te verslagen is in druk stadsverkeer. Respect voor de fans van fietsen, maar in een heuvelachtige omgeving kan er niets op tegen een scooter van dit formaat. Je hebt bovendien de keuze uit het eerder eentonige Milky White en Midnight Black (alleen beschikbaar voor MBK) of het mooie Power Red en Frozen Titanium.


Verwennerij

Over kleuren en smaken valt niet te discussiëren, maar je kan niet ontkennen dat deze vier kleuren zowat bij alle fabrikanten terug komen. Neen, ontwerpers die opzoek zijn naar creativiteit, kunnen we beter doorverwijzen naar de jaren ’60 en ’70. De relatief compacte NMax weet echter wel op te vallen door zijn flatterende verschijning en dat is een stevig compliment voor een scooter met een prijskaartje onder 3.000 euro.

Tweede opvallende verrassing: je wordt verwend aan boord van deze Yamaha. We hebben ‘m niet kunnen testen als duo, maar als bestuurder legt de NMax je in de watten. Je kan genieten van een comfortabel zadel, dat goed is vormgegeven en dito is gepolsterd, de ruimte aan je voeten is genereus en de bodemplaat laat je toe om zowel een sportieve zit als eentje met platte voeten aan te nemen. De Japanner legt hier een foutloos parcours af. Ook het kleine LCD-dashboard trapt niet in de val om de bestuurder te overdonderen met een information overload.

De kleine monocilinder reageert kwiek en adrem en neemt je gezwind van het ene verkeerslicht naar het andere. Verwacht je niet aan prestaties zoals op een Xmax, maar dat neemt niet weg dat de Nmax zich zwierig door het stadsverkeer laat loodsen. De variabele kleptiming doet onopvallend zijn werk en zorgt ervoor dat de Nmax zich in alle toerentallen prima zijn sas voelt.


Foutloos?

Maar het beste nieuws komt nog van het chassis. Door zijn lage gewicht en uitgekiende rijwielgedeelte voelt de NMax zich als een vis in het water wanneer hij door de drukke straten van Lissabon rijdt. Maar ook wanneer we de Japanner over de brede boulevards sturen, blijft hij de verwachtingen waarmaken.

Druk stadsverkeer: OK. Grote boulevards en stedelijke snelwegen: OK. En zelfs wanneer je ermee naar het strand wil rijden - de Costa Da Caparica  in ons geval - blijft hij de perfecte rijgezel. De veringselementen zijn minder hard dan wat we gewoon zijn van Yamaha, maar ze zijn vooral gericht om het comfortgehalte te allen tijde op peil te houden. Ook de remmen rijden een foutloos parcours: ze zijn krachtig en eenvoudige te doseren. Tijdens onze test had de 125cc drie liter per 100 km nodig en dat is, gezien het tempo en het parcours van onze test, een correct verbruik.

Yamaha heeft met deze NMax goed werk afgeleverd. Hij is toegankelijk, ook naar prijs, en stelt daar heel wat rijplezier tegenover. Kleine foutjes zien we op het uitrustingsniveau dat beter had gekund en de beperkte bescherming van de kopkuip, al kun je voor dat laatste wel even te raden gaan in de accessoirecatalogus. De automobilist die voor een intelligente mobiliteitsoplossing wil kiezen, zal niet teleurgesteld worden. De doorwinterde motor- en scooterrijder evenmin.