Voor deze test trekken we richting Barcelona en het nabij gelegen berglandschap en bochtige landwegen. Wie was er allemaal bij? De XJ6N (naked) en F (met kuip), de FZ8N en S en de FZ1 N en S. De S kunnen we van de N onderscheiden door hun specifieke "neus" en enkele andere details zoals de handvaten voor de passagier. De XJ6, het instapmodel, ziet er met zijn ijzeren kader een beetje "cheap" uit, maar dat is hij helemaal niet. Hij heeft een geslaagd design en moet niet onderdoen voor de andere. Zijn dynamische look is enerzijds te danken aan de radiatorhozen die als het ware een verlenging van de koplamp zijn. Het weglaten van de grote uitlaat doet hem er lichter uitzien.

De kandidaten

De FZ8 is iets weelderiger en beter afgewerkt en neemt een pak elementen over van zijn grotere broer, de FZ1. Het motorblok is identiek, maar werd wel grondig herzien om de cilinderinhoud te beperken en een optimaal koppel te bekomen. Hij heeft ook een laterale uitlaat, maar die is niet zou uitbundig als die van de FZ1. De verschillende lijnen trekken fel op elkaar, te fel zullen sommigen zeggen. De FZ1 bleef sinds zijn lancering onveranderd en maakt gebruik van de motor van de R1 van de vorige generatie met een vermogen van 150 pk. Hij kwam in 2006 op de markt en begint er met de jaren een beetje banaler uit te zien. In 2006 werd hij veel vergeleken met de succesvolle FZ6. Op esthetisch vlak mogen we stellen dat Yamaha een coherent "roadster" gamma aanbied, zo coherent zelf dat ze allemaal een beetje op mekaar gelijken.
Onze Catalaanse trip ging van start in het drukke Barcelona en gingen meteen op zoek naar de XJ6N, voor ons waarschijnlijk het meest toepasselijk model voor het stadsverkeer. Het lage en smalle zadel zorgt voor het nodige comfort, vooral met zijn beperkte afmetingen. De zithouding op de XJ6 is heel natuurlijk en instinctief, en we mengen ons met plezier in het Spaanse verkeer.

Less is more

De soepele motor beschikt over voldoende koppel om vlotjes aan 30 km/u door het verkeer te komen, zelf in de hoogste versnelling. Op de snelweg is er meer ruimte en daar merken we dat de XJ vlot en snel reageert op de gashendel, zonder daarvoor noodzakelijk terug te moeten schakelen. Het vervolg van onze rit gaat via een meer bochtige weg, en de XJ heeft het helemaal niet moeilijk om zijn grotere broers, de FZ1 en 8, te volgen. Toch moeten we aan een iets hoger regime volgen om de collega's niet uit het oog te verliezen op het einde van een rechte stukje asfalt. Maar dat viel al bij heel goed mee en ons testmodel had er helemaal geen moeite mee om te volgen. De ophanging is eerder aan de comfortabele kant, maar bracht ons nooit in de problemen. In tegendeel zelf, op elk type wegdek was hij heel doeltreffend. De XJ6 is krachtig genoeg, maar niet overdreven, hij is aangenaam, comfortabel en zou er meer dan een moeten kunnen overtuigen.

Brute kracht

Achter het stuur van de FZ1 is het meteen duidelijk dat we hier met een andere klasse te maken hebben. Zijn 150 pk doen de weg plots heel wat smaller aanvoelen, en we worden letterlijk van de ene bocht naar de andere gekatapulteerd. Gelukkig is het remsysteem al even doeltreffend, maar toch is dit een heel andere ervaring dan zijn kleiner broertje en is er toch wat ervaring nodig om snel door de bochten te komen. Een band van 190 is dan waarschijnlijk ook niet de optimale oplossing voor een aaneenschakeling van snelle bochten. Het vermogen van de FZ1 is ook duidelijk te horen aan het geluid van de uitlaat en luchtfilter dat het motorgeluid bijzonder melodieus doet klinken. De FZ1 is wel minder polyvalent, maar ondanks zijn afmetingen en relatief gebrek aan vermogen bij lagere toerentallen blijft aangenaam in het stadsverkeer.

Middle class

Is de FZ8 dan per definitie de beste van de drie? Ook al deelt hij een pak onderdelen met de FZ1 is hij toegankelijker en lichter, wat niet noodzakelijk merkbaar is op de weegschaal. De nieuwe benzinetank zorgt voor een meer natuurlijke positie met wat minder gespreide knieën. Het anders geplaatst stuur en voetsteunen maken die houding nog natuurlijker. Zijn motor loopt niet over van vermogen, maar hij voelt lineairder aan en reageert beter bij lagere toerentallen. De FZ8 profileert zich dus als een beter compromis. De FZ1 is duidelijk krachtiger en veeleisender en zal vooral meer succes hebben bij de ervaren motorrijders. De FZ8 zal op zijn beurt een veel breder publiek kunnen bereiken, maar onze keuze gaat naar de kleine XJ dat helemaal niet moet onderdoen voor de andere modellen van deze testrit. De XJ zal zowel bij de beginneling als bij de ervaren rijder in de smaak vallen, ook al heeft hij het iets moeilijker met een passagier achterop. Zijn sympathieke look, beperkte afmetingen, gebruiksgemak en scherpe prijs maken er een bijzonder aantrekkelijk aanbod van.