Onze Viano was uitgerust met een Activity Pack (3.200 euro), dat onder andere bestaat uit metaalkleur, verduisterde ruiten achteraan en aluminium velgen. Met zijn beige Sanidine-kleur ziet hij er best goed uit. Ook binnenin evolueert de Viano op een aantal vlakken, zoals het multifunctiestuur met vier spaken, de nieuwe autoradio, de hertekende deurpanelen, de nieuwe bekledingen en de betere akoestiek om het geluidsniveau binnenin te verlagen.

Onder de motorkap van de testwagen lag een OM651-blok, een 2.143 cc viercilinder die 136 pk en een maximumkoppel van 310 Nm ontwikkelt. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 190 g/km dankzij BlueEfficiency-technologie: een start-stopsysteem, een speciale batterij, banden met een lage rolweerstand, een ecologische stuurbekrachtingspomp, een schakelindicator, ...

Leven aan boord

Het onderstel van de Viano werd geperfectioneerd door de voortrein te verbeteren en een nieuwe afstelling. Met zijn twee grote schuifdeuren is de Viano erg handig en de zes standaard gemonteerde clubzetels nodigen uit om te reizen. De vier achterzetels staan op rails en glijden in de lengte over een afstand van 25 mm om gemakkelijk een goede zitpositie te vinden. De middelste rij zetels kun je tegen de rijrichting plaatsen om een sympathiek salon te vormen. Alleen een tafeltje ontbreekt nog om te kaarten, maar dat staat op de optielijst.

Een kleine bedenking: de hoge vloer bemoeilijkt de instap van personen met een gezegende leeftijd. De bestuurder zit zoals in een bestelwagen, wat niet noodzakelijk een gebrek is, en kan rugleuning perfect verstellen. De Viano is beschikbaar in drie groottes (Compact, Lang en Extra lang) met eventueel een 25 cm verhoogde achterbouw en 25 cm verlengde wielbasis om aan alle noden te voldoen.

Utilitair

Voor (zeer) grote gezinnen, is het mogelijk om de clubzetels te vervangen door grote zitbanken met drie plaatsen per rij. De rijpositie lijkt zoals gezegd op die van een camionnette en het weinig discrete gekletter wanneer je de motor aanzet, benadrukt dat nog. Eens op bedrijfstemperatuur loopt alles vlot maar vraag niet het onmogelijke. Met zo'n volume en gewicht zijn 136 paarden niet overdreven. Alarmerend is het niet, maar liefhebbers van sensaties zijn eraan voor de moeite. Voor hen heeft Mercedes een versie met dezelfde cilinderinhoud en 163 pk of, nog straffer, een drieliter zescilinder met 224 pk om de trip met zware belading minder vervelend te maken. Met 136 pk is het moeilijk om 120 km/u te blijven rijden op een helling.

Het comfort en het weggedrag zijn vrij van kritiek, maar je mag niet vergelijken met een klassieke monovolume, die qua weggedrag dichter bij een gewone auto staat. Hoewel de geluiddemping veel aandacht kreeg, blijft de vaststelling hetzelfde: het leunt dichter aan bij de bedrijfswagenwereld dan bij een limousine. We stellen ons dan ook vragen bij de positionering van de Viano. Van de klassieke monovolume is hij ver verwijderd en wat biedt hij meer dan een Vito Shuttle? Waarom dan niet voluit de utiliaire kaart trekken van de financieel interessantere Vito?