Yamaha heeft er enkele jaren over gedaan om het antwoord op die mankementen op de markt te brengen met de XJ6, en ze doen dat blijkbaar met enkele overtuigende argumenten. Wat meteen opvalt, is zijn geslaagde lijn! Hij is verkrijgbaar met een Extreme Yellow, Clandy White of Midnight Black kleur. Een tweede verrassing, een gesofistikeerde koplamp met een discrete en chique verlichting van het logo en het van de FZ6 overgenomen dashboard. De XJ6 beschikt over een dynamisch profiel, dat extra in de verf gezet wordt door het zwevende zadel boven het achterwiel.

Verzorgde lijn

Het zadel blijkt uiteindelijk ook comfortabeler te zijn dan het er uitziet. De uitlaat verdwijnt volledig onder de draagarm van de motor en geeft aan de XJ6 een eigen personaliteit. Dat heeft wel als gevolg dat er buiten een klein opbergvak onder het zadel, genoeg voor een opgerolde broek, maar weinig kan opgeborgen worden in dit model. Een andere ontgoocheling is het van de FZ1 overgenomen spatbord achteraan. Bij een nat en beregend wegdek kan het maar weinig weerwerk bieden aan het door de 160/60x17 achterband opgespoten water. De motor werd rechtreeks overgenomen van de FZ6 en is goed voor 78 pk. Het koppel van 97 Nm piekt aan 8.500 tr/min, dat is 1.500 toeren minder dan de FZ6, maar hier is meer vermogen beschikbaar aan een lager toerental, dankzij een grondig herziene viercilinder.

Intuïtief

De cilinderkop werd volledig herzien, de uitlaat herwerkt, net als de koppeling en de versnellingsbak. Het aluminium kader van de FZ6 werd vervangen door een kader van staal. De drie remschijven worden bediend door remklauwen met twee pistons en kunnen voorzien worden van het ABS systeem. Dit ABS systeem is van de nieuwste generatie en is heel lineair en past continu de hydraulische druk aan. Zoals de meeste van zijn concurrenten is de XJ6 een heel intuïtieve en natuurlijke motor. Het stuur kan over 2 cm verschoven en gedraaid worden om steeds voor de beste rijpositie te zorgen. Dankzij een goede gewichtsverdeling is het gewicht van de motor bijna niet te merken, zelf bij lage snelheid.

Soepel

De motor is zacht en lineair, en dat vanaf de laagste toerentallen. Onder de 3 of 4.000 tr/min moet je er niet te veel van verwachten, maar vanaf 4.000 tr/min is hij meteen beschikbaar en gaat hij zonder horten of stoten tot aan de 10.000 tr/min. Daarboven, tot 12.000 tr/min, verloopt het iets rustiger. Een snelheid van 90 km/u komt overeen met een toerental van om en bij de 5.000 toeren. Even het gas opentrekken, en hij reageert meteen. Tussen de 5.000 en 10.0000 toeren is hij echt op zijn best, pittig zonder ooit tegen te sputteren. Hij voelt niet aan als een tweecilinder, maar doet het in elk geval heel wat beter dan vele anderen. Ze hebben bij Yamaha goed werk geleverd met deze motor, vooral met een chassis dat ons op geen enkel moment heeft ontgoocheld.

Stevige argumenten

Deze sympathieke motor schittert zowat overal, handig in het stadsverkeer en een heel gezonde wegligging op de snelweg, zelf aan 200 km/u (in Duistland !). De eerder eenvoudige ophanging staat garant voor uitstekend compromis tussen comfort en prestaties. De remmen zijn opperbest en gevoelig, misschien een beetje te gevoelig zelf wat de achterrem betreft. Is deze XJ6 dan perfect? Bijna! We hadden graag een betere windbescherming gezien, maar dan moet je eerder voor een Diversion kiezen, en hadden hem graag wat praktischer. Maar met een prijskaartje vanaf 6.390 €, zonder ABS (700 €), is hij tegenover zijn concurrenten (en de FZ6!) een geduchte kandidaat.