Op de Europese markt werden er van de Xmax 125 14.000 exemplaren verkocht, van de 250 werden er 13.500 verkocht. De cijfers voor de Belgische markt zijn wat bescheidener met een totaal van 400 exemplaren, de 125 en 250 samengeteld. De inzet voor Yamaha is dus enorm, en er is geen sprake van om bij de pakken te blijven zitten. De Xmax onderging in oktober al een grondige facelift, wat zijn leidersposities moest verstevigen.

Nieuwe look

De nieuwe look van de Xmax werd duidelijk geïnspireerd door de Tmax. Hij ziet er moderner uit, maar zonder het vorige model er als verouderd uit te doen zien. Het profiel van de scooter en de achterkant evolueerden subtiel, net zoals een nieuw zadel voor nog meer comfort. Bij de vorige editie van de Xmax konden de voeten niet vlak gezet worden, nu is dat wel mogelijk en is er meer ruimte om de voeten verder naar voren te plaatsen. De beschikbare ruimte voor onze voeten is nog altijd niet te vergelijken met Tmax, maar dit is een grote stap vooruit. Het dashboard werd ook grondig herzien en werd achter het stuur geplaatst. Ze hebben er een toerenteller aan toegevoegd, niet echt nuttig, maar de motortemperatuur en de buitentemperatuur, in onze ogen wel nuttige informatie, zijn niet langer van de partij. De kilometer en toerenteller worden gescheiden door een numerieke weergave van de tankinhoud, het uurwerk en de trips.

Kwalitatief

Ondanks het verdwijnen van wat nuttige informatie op het dashboard gaat het kwaliteitsgevoel van deze versie er gevoelig op vooruit. De vorige Xmax was dan ook geen echt voorbeeld op het gebied van het afwerkingniveau. De nieuwe versie brengt daar verandering in, en doet een van de weinige schoonheidsfoutjes van de vorige versie vergeten. Het chassis van de Xmax was nooit een probleem, maar toch hebben ze het voor deze versie stugger gemaakt, en de bij de nieuwe versie kan de ophanging achteraan aangepast worden. Bij de vorige versie moest soms wat ingeboet worden op het comfort door een strakke ophanging. Op dat vlak evolueerde de Xmax niet, en is hij misschien nog wat vinniger geworden dan zijn voorganger.

Wegligging

Het algemeen comfort gaat er wel lichtjes op vooruit, wat waarschijnlijk het gevolg is van de ruimere plaats voor de voeten, het nieuwe zadel en de afstelbare schokdempers. Zowel voor de 125 als de 250 versie is op het remsysteem niets aan te merken. De kleinere en achterste remklauwen van de 125 zijn voldoende om in alle omstandigheden tijdig te vertragen of te stoppen. Op mechanisch vlak zijn de wijzigingen ook eerder discreet. Bij de vorige versies had de Xmax al heel wat karakter, en dat is nu nog wat duidelijker dan voorheen. De nieuwe versie loopt ook nog sneller op in de toeren en maakt het versnellen nog soepeler. Dat brengt meteen de discussie op gang met betrekking tot de cilinderinhoud. Als we naar de cijfers kijken, dan is de rekening snel gemaakt: 14 pk, 173 kg en 4.590 euro voor de Xmax 125, en 20 pk, 180 kg en 4.990 euro voor de Xmax 250.

De juiste keuze

De 250 is zowel op het vlak van acceleraties als topsnelheid het snellere model. De 7 extra kilo’s zijn absoluut geen probleem voor de Xmax 250, en hij heeft dan ook nog eens dezelfde afmetingen als de 125. Wie in het bezit is van een motorrijbewijs hoeft zich vragen te stellen, de capaciteiten van de 250 laten buiten het stadsverkeer een pak meer toe dan zijn klein broertje. Voor de anderen is de 125 een uitstekende zaak: lenig, krachtig, veilig, praktisch en afkomstig van een betrouwbaar merk met uitstekend netwerk.