Ook Yamaha speelt gretig op deze trend in. Door samenwerkingen aan te gaan met gerenommeerde bedrijven, kunnen ze inspelen op de toenemende vraag naar originele personalisatie mogelijkheden.
Zowel voor de VMAX, de SR400 als de XJR1300 ontwikkelde Yamaha al een originele Sport Heritage lijn en de nieuwe 950 Racer pikt hier naadloos op in.
Wie deze Yam bekijkt, zal mede door de low-rider zitpositie meteen denken aan de befaamde Harley-Davidson Sportster.
Maar de Japanse XV950 is meer dan een doorslagje van het Amerikaanse icoon. Clip-ons, naar achter geplaatste en iets hoger gemonteerde voetsteunen, een monozit die overgaat in een korte achterpartij, een minimalistische kopkuip en de mogelijkheid om een racenummer aan de zijkant te plaatsen geven deze Yamaha de nodige dosis café racer-temperament.
Ook als je motor van naderbij bekijkt, zie je dat er geen half werk werd geleverd. Speciale handvaten en hendels, een discrete cilinder voor de remvloeistof, knipperlichten die gemonteerd zijn op de onderste kroonplaat, een iets genereuzere veerweg, speciaal ontwikkelde veerelementen…
Naast de standaard uitrusting biedt Yamaha heel wat mogelijkheden om deze XV950 Racer verder aan te passen: talrijke Rizoma-onderdelen, sportluchtfilter, Akrapovic-uitlaat… U vraagt, zij draaien.