Voor wie niet helemaal mee is, even een korte samenvatting: de Chinese Geely-groep, eigenaar van onder meer Volvo, Lotus en Smart, maar ook van de jongere merken Polestar, Lynk & Co en LEVC, heeft in 2021 nóg een nieuw merk gelanceerd: Zeekr. Zeekr staat in de markt als een premium EV-merk met een Chinese identiteit. Het eerste model van het merk was de Zeekr 001, een middelgrote shooting brake met een groot rijbereik die we ook al konden testen. Niet lang daarna werd de Zeekr 009 getoond, een luxueuze monovolume die technisch identiek is aan de Volvo EM90, die op 12 november voorgesteld wordt. De Zeekr X is dan weer een compacte SUV die zijn genen deelt met de Volvo EX30 en de Smart #1 en #3. En nu is hier model nummer vier: de Zeekr... 007!
Tesla Model 3-rivaal?
Of er een link bestaat met de wereldberoemde Britse geheim agent, weten we niet, maar wat we wel weten is dat de Zeekr 007 een premium elektrische vierdeursberline wordt. Vermoedelijk valt hij in dezelfde klasse als de Tesla Model 3, de Volkswagen ID.7, de Hyundai Ioniq 6, maar ook de BYD Seal uit eigen land. Net als de andere modellen van het merk wordt de technische basis gevormd door het schaalbare SEA-platform (Sustainable Electric Architecture), dat schaalbaar is en een grote diversiteit aan configuraties mogelijk maakt.
Volledig eigen look
Vergeleken met de rest van het gamma krijgt de Zeekr 007 ook een eigen look. De verticale lichtsignatuur van de Zeekr 001 en X, die sterk lijkt op die van Lynk & Co, is verdwenen, met in de plaats een brede en dynamische lichtstrook over de hele neus van het model. Bovenaan de voorruit zien we een Lidar-sensor die hint naar een hoge mate van rijassistentie. Achteraan is er dan weer een fijne lichtstreep, met een verlichte merknaam aan de onderkant van de achterruit. Meer details kunnen we helaas nog niet geven, maar het is gelukkig niet lang meer wachten op meer nieuws: op 17 november krijgen we de Zeekr 007 in vol ornaat te zien op de Guangzhou Auto Show. Of het model ook naar Europa komt, is dan weer minder zeker, gezien de geringe populariteit van sedans op onze markt.